خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


12. سیر تا پیاز سایت داری. چالش کیفیت هاست

12. سیر تا پیاز سایت داری. چالش کیفیت هاست
نویسنده : امیر انصاری
با توجه به اینکه موضوع و کار سایت شما چیست نیاز به هاست های مختلفی دارید. در ادامه ابتدا به انواع هاست ها می پردازیم و سپس در مورد هر کدام و مزایا و معایب آن توضیحاتی را ارائه می کنیم. بطور کلی سه نوع هاست توسط شرکتهای ارائه دهند هاست ارائه می شود:

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار



  1. هاست اشتراکی
  2. سرور اختصاصی
  3. سرور مجازی

هاست اشتراکی


هاست های اشتراکی یک سری سرورهای قدرتمند هستند که حداقل مجهز به 128 گیگابایت حافظه رم و چند هسته سی پی یو قدرتمند هستند. اگر چه این هاست ها معمولا از سرعت پردازشی خیلی بالایی برخوردار هستند اما این قدرتمندی همه اش سهم شما نیست. شرکتهای ارائه دهنده هاست معمولا منابع این سرورها را بین 100 - 200 - 300 و بعضا تعداد بیشتری از مشتری ها تقسیم می کنند.

داستان به این نحو است که شما برای خرید هاست مراجعه میکنید، شرکت مربوطه به شما اعلام می کند که یک هاست داریم که مثلا 40 گیگابایت هارد دیسک در اختیار شما قرار می دهیم و یکسری امکانات دیگر در کنارش. چندین مدل با چندین آپشن مختلف و البته به تبع آن قیمت مختلف، جلوی شما قرار میدهد و مثلا از قیمت سالیانه 50 هزار تومان تا سالیانه 1 میلیون تومان به شما ارائه می دهد.

شما هم بین گزینه های موجود یکی را انتخاب می کنید. تا زمانیکه میزان بازدید سایت شما پایین است هیچ اتفاقی نمی افتد و همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رود. اما به محض اینکه مثلا بازدید سایت شما از چندین هزار نفر در روز عبور کرد، مانیتورینگ هاست مربوطه تشخیص می دهد که هاست شما از منابع بیش از حد مجاز از سرورش استفاده میکند. اینجاست که منابع شما را محدود می کند و یا با اخطارهایی به شما اعلام می کند که سایت شما مصرف بیش از حد از منابع سرور (مثلا رم یا سی پی یو) دارد. اینجاست که باید دست به جیب شوید و از گزینه های گرانتری استفاده کنید.

بعضی وقتها هم در سرورهای اشتراکی رعایت عدالت نمی شود، بعنوان مثال روی یک سرور 100 مشتری میزبانی می شوند و چند تا از آنها سایتهای پربازدیدی هستند که منابع بقیه را مصرف می کنند. هاست مذکور هم بدلیل اینکه مثلا از آن مشتری ها سالیانه 1 میلیون یا بیشتر دارد دریافت می کند فعلا به آنها اخطاری نمی دهد و در واقع این چند سایت به نحوی حق بقیه را می خورند. و سرعت نمایش سایر سایتها را پایین می آورند.

اساسا هاست های اشتراکی برای سایتهایی که پربازدید هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود. چون ممکن است بدلیل کندی سایت مخاطبان سایت عطای سایت را به لقایش ببخشند و از مشاهده آن صرفنظر کنند. و سایت با مشکل ریزش مخاطب آنهم فقط بدلیل کیفیت پایین هاستش مواجه شود.

سرور اختصاصی


این روش که معمولا گرانتر هم هست و ممکن است از ماهیانه 500 هزار تومان تا ماهیانه چندین میلیون تومان هم برای شما هزینه بتراشد. در این روش ارائه دهنده هاست یک کامپیوتر را بصورت اختصاصی در اختیار سایت یا سایتهای شما قرار میدهد. در این روش خیال شما راحت است که دیگر همه منابع به شما اختصاص دارند و سربار دیگری روی سرور نمیباشد. معمولا سایتهایی که مخاطب زیادی دارند از این روش استفاده می کنند و در واقع به ناچار به سمت این روش کشیده می شوند چون قبلا ضررهای هاست اشتراکی را چشیده اند و متوجه شده اند که سایت داری در شکل حرفه ای اش به هیچ وجه کار ارزانی نیست.

در این روش آپشن ها بصورت زیر معمولا در اختیار شما قرار می گیرند و با توجه به آپشنهای انتخابی شما شاخص قیمت تغییر می کند.

  1. قدرت منایع سخت افزاری مثل سی پی یو، رم، هارد و ...
  2. پهنای باند و میزان ترافیک مصرفی (این موارد مرتبط با سرعت و حجم اینترنت سرور می باشند)
  3. پارامترهای نرم افزاری مثلا تعداد ip ، سیستم ضد ddos ، فایروال و ...
  4. و ...

اینکه سایت شما چه میزان سی پی یو، رم، هارد، پهنای باند و ... نیاز دارد به خود سایت شما و میزان مخاطبان شما دارد. البته خیلی وقتها هم نحوه کارکرد خود سایت در مصرف منابع سرور بسیار تاثیر گذار است. بعنوان مثال اگر شما سایتی دارید که یکسری خدمات خاص را که نیاز به پردازش های کامپیوتری زیادی دارد، در اختیار مخاطبان قرار می دهید، قطعا انجام این محاسبات بار پردازشی بالایی روی سرور دارد و ممکن است از همان ابتدای شروع کار مجبور به تهیه سرور اختصاصی و قدرتمندی گردید.

صرفا جهت اطلاع : سایتهای قدرتمند دنیا مثل گوگل، فیس بوک و از این دست معمولا میلیونها دلار در ماه هزینه های مرتبط با نگهداری سرورهایشان دارند. اساسا سایتهایی که مخاطب میلیاردی دارند و مخصوصا از الگوریتم های جمع آوری اطلاعات مخاطبان و پردازش آنها استفاده می کنند، چاره ای جزء فراهم آوردن زیر ساخت های بسیار قدرتمند در این زمینه ندارند. در واقع کار اینها از سرور اختصاصی گذشته است و به مجموعه سرورهای اختصاصی رسیده است.
به عنوان مثال شرکت گوگل یکی از بزرگترین تولید کنندگان کامپیوتر در جهان می باشد. اما آیا شما تا بحال کامپیوتر گوگل در بازار دیده اید؟ چرا ندیده اید؟ دلیلش اینست که اکثریت این کامپیوترهای تولیدی در سرورهای خودشان مورد استفاده قرار می گیرد.

سرور مجازی


سرور مجازی تا حدودی شبیه هاست های اشتراکی می باشد اما با ضریب اشتراک کمتر و با مدیریت بهتر منابع سخت افزاری. در اینگونه مواقع معمولا با ابزارهای مجازی سازی نرم افزاری یک سرور را بین چند نفر محدود تقسیم می کنند. مثلا اگر 5 گیگابایت رم به شما اختصاص دادند خیالتان راحت است که آن پنج گیگ اختصاصی در اختیار شما است. حتی این ابزارهای مجازی سازی امکان ریستارت جداگانه سیستم عامل ها را نیز به وبمسترها می دهد.

این مدل از سرورها به این دلیل ارائه شدند که سرورهای اختصاصی بسیار گران قیمت هستند و هاست های اشتراکی نیز بسیار کیفیت پایینی دارند. پس بنابراین برای جذب مشتریان این مدل سرورها چند سالی است که بسیار باب شده است.

در آموزش بعدی به یکی دیگر از چالش های مرتبط با سایت داری می پردازیم. چالش کیفیت وبسایت. در ادامه این داستان همراه ما باشید ...


آموزش قبلی : 11. سیر تا پیاز سایت داری. سئو، بایدها و نبایدهای سئو.

آموزش بعدی : 13. سیر تا پیاز سایت داری. چالش کیفیت وبسایت

نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.