خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
27. معرفی جداول چرخشی (PivotTables) در اکسل 2016
وقتیکه فایل اکسل شما اطلاعات خیلی زیادی دارد، تجزیه و تحلیل کردن داده های موجود در برگه های اکسل کار مشکلی می شود. ویژگی PivotTables در اکسل به شما این امکان را می دهد تا برگه های اکسل تان را بهتر مدیریت کنید، امکان خلاصه سازی داده ها و امکان مدیریت داده ها در روش های مختلف برای شما میسر می شود.
مثال زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید سوال ما این باشد که جمع مبلغ فروش هر فروشنده چه مقدار بوده است؟ قطعا پاسخ دادن به این سوال زمان بر و مشکل خواهد بود. هر فروشنده در ردیفهای مختلفی از فایل اکسل وجود دارد، و ما نیاز داریم تا جمع سفارشات مختلف آنها را تک به تک محاسبه نماییم. ما می توانیم از دستور Subtotal برای محاسبه جمع فروش هر فروشنده استفاده کنیم، اما ما هنوز هم داده های خیلی زیادی داریم که باید با آنها کار کنیم تا به جواب این سوال برسیم.
خوشبختانه، ویژگی PivotTable می تواند فورا محاسبه و خلاصه سازی داده ها را برای ما انجام دهد تا خواندن داده ها برای ما خیلی ساده تر شود. وقتی کار ما تمام شود PivotTable چیزی شبیه تصویر زیر خواهد شد.
وقتی که شما یک PivotTable ساختید، شما می توانید با استفاده از تنظیم و یا چرخش داده های آن سوالات مختلفی را پاسخ بدهید. برای مثال، فرض کنید سوال ما این باشد که مجموع فروش هر ماه چقدر بوده است؟ ما می توانیم PivotTable مربوطه را ویرایش کنیم تا شبیه تصویر زیر شود :
➊ ابتدا جدول یا مجموعه ای از سلولها را که می خواهید مشمول PivotTable شوند را انتخاب کنید. اگر مجموعه ای از سلولها را انتخاب می کنید و از قبل جدولی ندارید، دقت کنید که ردیف هدر را هم در انتخابتان بگنجانید.
➋ ابتدا تب Insert را انتخاب کرده و سپس بر روی دستور PivotTable کلیک کنید.
➌ پنجره Create PivotTable نمایان می شود. تنظیمات مورد نظرتان را انتخاب کنید، و سپس ok را کلیک کنید. در اینجا ما از جدول Table1 به عنوان منبع داده استفاده می کنیم و PivotTable را در یک برگه جدید ایجاد می کنیم.
➍ یک PivotTable خالی و یک لیست از فیلدها در یک برگه جدید ظاهر می شوند.
➎ وقتیکه شما PivotTable را می سازید، باید تصمیم بگیرید که کدام فیلدها را می خواهید به PivotTable اضافه کنید. هر فیلد با توجه به منبع داده اصلی دارای یک هدر ستون می باشد. فیلدهایی را که قصد اضافه کردنشان به PivotTable را دارید تیک بزنید. در این مثال، ما می خواهیم جمع مبلغ فروشی که توسط هر فروشنده انجام شده است را بدانیم، پس فیلدهای Salesperson و Order Amount را تیک می زنیم.
➏ فیلدهای انتخاب شده توسط شما به یکی از 4 ناحیه زیر اضافه می شوند. در مثال ما، فیلد Salesperson به ناحیه Rows (ردیف ها) اضافه می شود و فیلد Order Amount به ناحیه Values (مقادیر) اضافه می گردد. البته شما خودتان نیز امکان چرخش و تغییر محل این فیلدها را دارید. کافیست فیلدها را با ماوس و روش نگهداشتن و کشیدن در بین این 4 ناحیه جابجا کنید.
➐ ویژگی PivotTable فیلدهای انتخاب شده را محاسبه و خلاصه سازی می کند. در این مثال، PivotTable جمع مبلغ فروش هر فروشنده را به صورت جداگانه به ما نمایش می دهد.
یکی از بهترین چیزها در مورد PivotTables اینست که می توانید بوسیله آن به سرعت داده هایتان را بچرخانید و یا از نو سازماندهی کنید. این قابلیت به شما اجازه می دهد تا برگه اکسل خودتان را با شیوه های مختلف بازبینی کنید. چرخش داده ها می تواند به سوالات شما پاسخ بدهد و علاوه بر آن می تواند الگوها و روندها را در داده های شما مشخص کند.
تا حالا، PivotTable ما می توانست تنها یک ستون را در یک زمان نمایش دهد. برای اینکه بتوانیم چندین ستون را همزمان نمایش بدهیم، باید به ناحیه Columns (ستونها) فیلدهایی را اضافه کنیم.
➊ از قسمت فیلدها، فیلدی را با روش نگهداشتن و کشیدن ماوس به ناحیه Columns ببرید. در این مثال ما از فیلد Month استفاده می کنیم.
➋ جدول PivotTable شما مشمول چندین ستون می شود. در این وضعیت علاوه بر اینکه مجموع فروش هر فروشنده قابل مشاهده است، بلکه علاوه بر آن فروش ماهیانه هر کدام از فروشنده ها نیز مشخص می شود.
تغییر دادن یک ستون یا یک ردیف باعث می گردد تا یک چشم انداز کاملا متفاوت از داده هایتان را ببینید. تنها کاری که شما باید انجام بدهید اینست که فیلد مربوط به سوالتان را حذف کنید و به جایش فیلد دیگری قرار دهید.
➊ برای حذف هر فیلد آن را با ماوس بکشید و به ناحیه ای خارج از ناحیه خودش ببرید. همچنین برای حذف یک فیلد می توانید در قسمت فیلدها تیک آن را بردارید. در این مثال ما فیلدهای Month و Salesperson را حذف می کنیم.
➋ حالا یک فیلد جدید را به ناحیه مورد نظرتان بکشید. در این مثال ما فیلد Region را به ناحیه Rows می کشیم.
➌ جدول PivotTable ما تنظیم می شود (یا می چرخد) تا داده های جدید را نمایش بدهد. در این مثال هم اکنون ما می توانیم جمع مبلغ فروش مربوط به هر ناحیه را مشاهده کنیم.
آموزش قبلی : 26. بازرسی و محافظت کردن از فایل های اکسل 2016
آموزش بعدی : 28. انجام کارهای بیشتر با جداول چرخشی (PivotTables) اکسل
اگر می خواهید مثالهای ارائه شده را دقیقا مانند آموزش اجرا کنید فایل اکسل زیر را که مربوط به مثالهای همین درس می باشد دانلود کنید.
دانلود فایل اکسل مربوط به مثالهای این آموزش
دانلود فایل اکسل مربوط به مثالهای این آموزش
استفاده از ویژگی PivotTables اکسل برای پاسخ دادن به سوالات
مثال زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید سوال ما این باشد که جمع مبلغ فروش هر فروشنده چه مقدار بوده است؟ قطعا پاسخ دادن به این سوال زمان بر و مشکل خواهد بود. هر فروشنده در ردیفهای مختلفی از فایل اکسل وجود دارد، و ما نیاز داریم تا جمع سفارشات مختلف آنها را تک به تک محاسبه نماییم. ما می توانیم از دستور Subtotal برای محاسبه جمع فروش هر فروشنده استفاده کنیم، اما ما هنوز هم داده های خیلی زیادی داریم که باید با آنها کار کنیم تا به جواب این سوال برسیم.
خوشبختانه، ویژگی PivotTable می تواند فورا محاسبه و خلاصه سازی داده ها را برای ما انجام دهد تا خواندن داده ها برای ما خیلی ساده تر شود. وقتی کار ما تمام شود PivotTable چیزی شبیه تصویر زیر خواهد شد.
وقتی که شما یک PivotTable ساختید، شما می توانید با استفاده از تنظیم و یا چرخش داده های آن سوالات مختلفی را پاسخ بدهید. برای مثال، فرض کنید سوال ما این باشد که مجموع فروش هر ماه چقدر بوده است؟ ما می توانیم PivotTable مربوطه را ویرایش کنیم تا شبیه تصویر زیر شود :
روش ایجاد یک PivotTable در اکسل
➊ ابتدا جدول یا مجموعه ای از سلولها را که می خواهید مشمول PivotTable شوند را انتخاب کنید. اگر مجموعه ای از سلولها را انتخاب می کنید و از قبل جدولی ندارید، دقت کنید که ردیف هدر را هم در انتخابتان بگنجانید.
➋ ابتدا تب Insert را انتخاب کرده و سپس بر روی دستور PivotTable کلیک کنید.
➌ پنجره Create PivotTable نمایان می شود. تنظیمات مورد نظرتان را انتخاب کنید، و سپس ok را کلیک کنید. در اینجا ما از جدول Table1 به عنوان منبع داده استفاده می کنیم و PivotTable را در یک برگه جدید ایجاد می کنیم.
➍ یک PivotTable خالی و یک لیست از فیلدها در یک برگه جدید ظاهر می شوند.
➎ وقتیکه شما PivotTable را می سازید، باید تصمیم بگیرید که کدام فیلدها را می خواهید به PivotTable اضافه کنید. هر فیلد با توجه به منبع داده اصلی دارای یک هدر ستون می باشد. فیلدهایی را که قصد اضافه کردنشان به PivotTable را دارید تیک بزنید. در این مثال، ما می خواهیم جمع مبلغ فروشی که توسط هر فروشنده انجام شده است را بدانیم، پس فیلدهای Salesperson و Order Amount را تیک می زنیم.
➏ فیلدهای انتخاب شده توسط شما به یکی از 4 ناحیه زیر اضافه می شوند. در مثال ما، فیلد Salesperson به ناحیه Rows (ردیف ها) اضافه می شود و فیلد Order Amount به ناحیه Values (مقادیر) اضافه می گردد. البته شما خودتان نیز امکان چرخش و تغییر محل این فیلدها را دارید. کافیست فیلدها را با ماوس و روش نگهداشتن و کشیدن در بین این 4 ناحیه جابجا کنید.
➐ ویژگی PivotTable فیلدهای انتخاب شده را محاسبه و خلاصه سازی می کند. در این مثال، PivotTable جمع مبلغ فروش هر فروشنده را به صورت جداگانه به ما نمایش می دهد.
درست مانند یک فایل اکسل معمولی، شما در PivotTable ها هم می توانید از ویژگیهای مرتب سازی و فیلتر کردن استفاده نمایید. همچنین قادر خواهید بود که هر قالب بندی عددی که مد نظر دارید را به PivotTable اختصاص دهید. بعنوان مثال شما ممکن است بخواهید تا قالب بندی عددی را به قالب بندی پولی تبدیل کنید. با این حال، آگاه باشید که بعضی از انواع قالب بندی های عددی در هنگام ویرایش PivotTable ممکن است مخفی باشند.
اگر شما هر کدام از سلولهای اکسل را که در PivotTable استفاده شده است را تغییر بدهید، بصورت اتوماتیک PivotTable شما هم متناسب با آن تغییر بروز رسانی می شود. برای اینکه بصورت دستی بتوانید PivotTable را بروز رسانی کنید می توانید از Analyze و سپس Refresh استفاده کنید.
چرخش داده ها در PivotTables اکسل
یکی از بهترین چیزها در مورد PivotTables اینست که می توانید بوسیله آن به سرعت داده هایتان را بچرخانید و یا از نو سازماندهی کنید. این قابلیت به شما اجازه می دهد تا برگه اکسل خودتان را با شیوه های مختلف بازبینی کنید. چرخش داده ها می تواند به سوالات شما پاسخ بدهد و علاوه بر آن می تواند الگوها و روندها را در داده های شما مشخص کند.
افزودن یک ستون جدید به PivotTable در اکسل
تا حالا، PivotTable ما می توانست تنها یک ستون را در یک زمان نمایش دهد. برای اینکه بتوانیم چندین ستون را همزمان نمایش بدهیم، باید به ناحیه Columns (ستونها) فیلدهایی را اضافه کنیم.
➊ از قسمت فیلدها، فیلدی را با روش نگهداشتن و کشیدن ماوس به ناحیه Columns ببرید. در این مثال ما از فیلد Month استفاده می کنیم.
➋ جدول PivotTable شما مشمول چندین ستون می شود. در این وضعیت علاوه بر اینکه مجموع فروش هر فروشنده قابل مشاهده است، بلکه علاوه بر آن فروش ماهیانه هر کدام از فروشنده ها نیز مشخص می شود.
ویرایش یک ردیف یا ستون در PivotTable اکسل
تغییر دادن یک ستون یا یک ردیف باعث می گردد تا یک چشم انداز کاملا متفاوت از داده هایتان را ببینید. تنها کاری که شما باید انجام بدهید اینست که فیلد مربوط به سوالتان را حذف کنید و به جایش فیلد دیگری قرار دهید.
➊ برای حذف هر فیلد آن را با ماوس بکشید و به ناحیه ای خارج از ناحیه خودش ببرید. همچنین برای حذف یک فیلد می توانید در قسمت فیلدها تیک آن را بردارید. در این مثال ما فیلدهای Month و Salesperson را حذف می کنیم.
➋ حالا یک فیلد جدید را به ناحیه مورد نظرتان بکشید. در این مثال ما فیلد Region را به ناحیه Rows می کشیم.
➌ جدول PivotTable ما تنظیم می شود (یا می چرخد) تا داده های جدید را نمایش بدهد. در این مثال هم اکنون ما می توانیم جمع مبلغ فروش مربوط به هر ناحیه را مشاهده کنیم.
آموزش قبلی : 26. بازرسی و محافظت کردن از فایل های اکسل 2016
آموزش بعدی : 28. انجام کارهای بیشتر با جداول چرخشی (PivotTables) اکسل
نمایش دیدگاه ها (1 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: