خوش آموز به آموزشگاه رایگان خوش آموز خوش آمدید

1. آموزش برنامه نویسی به زبان ساده . از کجا شروع کنم؟

1. آموزش برنامه نویسی به زبان ساده . از کجا شروع کنم؟

کد مطلب : 235 PDF

بعنوان شخصی که تازه وارد کار برنامه نویسی شده اید، حتما سوال می کنید از کجا باید شروع کنم؟ طبیعتا هر چیزی هر چقدر هم که سخت یا پیچیده باشد، یک نقطه آغازی دارد. قبل از اینکه جواب این سوال رو بدم میخوام یه مقدمه ای خدمتتون عرض کنم.

اگر آموزشهای قبلی را ندیده اید، به مطالعه این آموزش نپردازید، در واقع این آموزش یک مجموعه سریالی است که مطالب آن بصورت تنگاتنگ در ارتباط با یکدیگر می باشند. برای شروع این دوره آموزشی بر روی لینک آغاز دوره آموزشی کلیک کنید.

آغاز دوره آموزشی

فهرست آموزشهای دوره آموزش برنامه نویسی به زبان ساده از مبتدی تا پیشرفته بصورت کاملا کاربردی

مقدمه


یک زمانی دنیای برنامه نویسی خیلی محدود بود، در واقع کامپیوترها تازه به عرصه روزگار وارد شده بودند و اساسا زبانهای برنامه نویسی هم خیلی محدود بودند. اما امروزه با این رشد تکنولوژی و فناوری، برنامه نویسی هم مثل سایر علوم تبدیل شده به شاخه های مختلف. یکی از مهمترین مسائل در مورد برنامه نویسی الان اینه که برای چه دستگاهی می خواهیم برنامه بنویسیم و سیستم عامل اون دستگاه چیه؟

پاسخ این سوال باعث میشه که شما مسیر برنامه نویسی تون رو کلا تغییر بدهید. مثلا اگر قرار باشه برای موبایل برنامه بنویسید همون اول کاری می روید تو مسیر برنامه نویسی موبایل. حالا تو دنیای موبایل اگر قرار باشه برای موبایل های اندرویدی برنامه بنویسید و یا اینکه برای موبایل ها شرکت اپل برنامه بنویسید بازم مسیر کاری تون تغییر می کنه. اساسا سیستم عامل ها خیلی نقش مهمی بازی می کنند، شاید در ظاهر سیستم عامل اندروید و سیستم عامل اپل یک کار کلی را انجام بدهند. مثل اینکه با هر دوتای اونها میشه تماس گرفت، لیست اشخاص رو ذخیره کرد، ایمیل زد و ...

اما این خروجی کاره. واقعیت ماجرا اینه که هسته این سیستم عامل ها و ساختار اونها کاملا با یکدیگر تفاوتهای اساسی داره و برای همینه که تو دنیای برنامه نویسی به سیستم عامل پلتفرم یا سکوی کاری گفته می شه. یعنی اول باید مشخص کنی سکوی کاری شما چیه و قصد دارید برای چه پلتفرمی برنامه بنویسید و بعد با توجه به ابزارهای از پیش طراحی شده برای برنامه نویسی اون سیستم عامل شروع به یادگیری جزئیات بکنید.

اما یک نکته مهم رو نباید فراموش کرد. اصول کلی کار تا حدود خیلی زیادی در تمامی این موارد شبیه به یکدیگر هستند. شما مجبورید که اول یکسری اصول کلی رو بدونید و بعد کم کم وارد جزئیات بیشتر شوید. در اینجا ما با اصول کلی شروع می کنیم و کم کم وارد دنیای کد نویسی می شویم.

آشنایی با زبان کامپیوتر


کامپیوترها در واقع یه سری قطعات فلزی و پلاستیکی و ... هستند که فقط دستورات مشخصی رو شناسایی می کنند. از پایه و از دید سخت افزاری اگر بخواهیم به مساله نگاه کنیم کامپیوترها فقط 0 و 1 را درک می کنند. در واقع اینهمه گرافیک و زیباییی و محیط های فریبنده رو که می بینید، صرفا چیزیه که خروجی کار است و در پشت صحنه کار هزاران 0 و 1 در کنار هم در سطح سخت افزار رد و بدل می شوند تا همه اینها اتفاق بیفته.

در واقع اصل برنامه نویسی و ریشه اون اینه که با این 0 و 1 ها با کامپیوتر ارتباط برقرار کنیم. اما خوب طبیعتا خیلی مشکل و طاقت فرساست کسی این کار و نمیکنه. در ابتدای پیدایش زبانهای برنامه نویسی یکسری دستورات کلی و ساده اختراع کردند که به زبان ما آدمها شبیه تر بود. این دستورات کلی رو کد می نامند. کد یا به انگلیسی Code معنای رمز می دهد. در واقع غیر از این هم نیست، این کدها یک رمزهایی هستند بین انسان و کامپیوتر که با اونها میشه با کامپیوتر ارتباط برقرار کرد. البته این ارتباط مستقیم نیست و با واسطه هست، چون کامپیوتر طبیعتا فقط همون 0 و 1 ها را شناسایی می کنه. اینه که اومدند و یکسری برنامه های واسط طراحی کردند که اسمشون را کامپایلر گذاشتند. کامپایلر یعنی مترجم. کارش هم دقیقا همینه. اون کدها رو که به زبان انسانها شبیه هستند به عنوان ورودی می گیره و به تبدیلشون می کنه به 0 و 1 تا کامپیوتر بتونه درکشون کنه و در واقع اجراشون کنه.

پس با این حساب نقطه شروع ما هم مشخص میشه. یعنی ما باید بتونیم این کدها رو درک کنیم و بعد از طریق اونها با کامپیوتر ارتباط برقرار کنیم.

اهمیت سیستم عامل در تعیین مسیر برنامه نویسی


در مقدمه تا حدودی به این موضوع پرداختیم اما اینجا کمی عمیقتر میشویم. ما خواه ناخواه باید یک سیستم عامل را در شروع کار انتخاب کنیم. چون اساسا برای اون سیستم عامل باید برنامه نویسی کنیم. انتخاب ما سیستم عامل ویندوز است و در ادامه درسها مثالهایمان را برنامه های تحت ویندوز خواهیم زد. حالا چرا ویندوز رو انتخاب کردیم. آیا چون بهتره؟

خیر. در دنیای سیستم عامل ها انتخاب بر اساس میزان کاربرده. از اونجا که سیستم عامل ویندوز شایع ترین سیستم عامل برای کامپیوتر هاست ما از اون شروع می کنیم. البته اگر بعدها تصمیم بگیرید برای وب و یا موبایل و ... برنامه نویسی کنید تجربیاتی که در اینجا یاد می گیرید قطعا در اونجا هم به شما خیلی کمک خواهد کرد. اگر توفیقی شود در مورد برنامه نویسی وب هم در آینده آموزشهایی را خواهم ساخت. اما فعلا تمرکزم را روی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت می گذارم و برنامه نویسی را در محیط ویندوز آموزش خواهم داد.


آموزش بعدی : 2. آموزش برنامه نویسی به زبان ساده . محیط توسعه چیست؟



نویسنده : امیر انصاری

دیدگاه ها(2)

رضا صادقی ۱۳۹۶/۱۰/۲۱

سلام
چرا شما آموزش خود را با آموزش شی گرایی و مفاهیمی مثل کلاس و متد شروع نکردید و در کل دوره هم به این مفاهیم نمی پردازید؟

امیر انصاری ۱۳۹۶/۱۰/۲۲

با سلام

این آموزش یک مدل خاص و صرفاً برای علاقمند کردن نوآموزان برنامه نویسی می باشد. در دوره آموزشی دیگری که به زبان ++C پرداخته ایم تمامی مفاهیم شیء گرایی از صفر تا صد مورد بحث قرار خواهند گرفت. هر چند این دوره به زبان ++C نامگذاری شده است و مثال ها با آن زبان ذکر شده اند، اما خیلی فراتر از صرف معرفی یک زبان برنامه نویسی می باشد. در این دوره طی حدود 200 درس که برای آن برنامه ریزی کرده ایم تصمیم داریم تا کاملترین و جامعترین دوره آموزشی برنامه نویسی را ارائه دهیم.

با سپاس

دیدگاه خود را ثبت کنید:

آموزش برنامه نویسی به زبان ساده از مبتدی تا پیشرفته بصورت کاملا کاربردی

آموزش برنامه نویسی به زبان ساده از مبتدی تا پیشرفته بصورت کاملا کاربردی