خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه
نویسنده : امیر انصاری
در اینجا به تمرینات مرتبط با مبحث توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه (Piecewise-Defined Functions) می پردازیم. هر چند در ادامه پاسخ تمرینات نیز آمده است اما شدیداً توصیه می کنیم ابتدا تلاش خود را برای حل تمرینات انجام دهید و سپس پاسخ هایتان را با پاسخ های صحیح مقایسه کنید.

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار



نمودار توابع موجود در تمرین های \(\text{25-28}\) را ترسیم کنید.

  1. $$f(x) =
    \begin{cases}
    x, 0\le x \le 1 \\
    2-x, 1 \lt x \le 2 \
    \end{cases}$$
  2. $$g(x) = \begin{cases}
    1-x,0 \le x \le 1\\
    2-x, 1 \lt x \le 2\\
    \end{cases}$$
  3. $$F(x) = \begin{cases}
    4-x^2, x \le 1\\
    x^2+2x, x \gt 1\\
    \end{cases}$$
  4. $$G(x)= \begin{cases}
    \frac{1}{x}, x \lt 0 \\
    x, 0 \le x\\
    \end{cases}$$
برای هر کدام از توابعی که نمودار آنها در تمرینات \(\text{29-32}\) ترسیم شده است، فرمولی بیابید.


  1. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

  2. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

  3. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

  4. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

پاسخ تمرینات



  1. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

  2. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

  3. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه

  4. تمرینات توابع تعریف شده به صورت قطعه به قطعه
    1. خطی که از \((0,0)\) و \((1,1)\) عبور می کند: \(y=x\)؛ خطی که از \((1,1)\) و \((2,0)\) عبور می کند: \(y=-x+2\)
      $$f(x) = \begin{cases}
      x,0 \le x \le 1\\
      -x+2,1 \lt x \le 2
      \end{cases}$$
    2. $$f(x) = \begin{cases}
      2,0 \le x \lt 1\\
      0, 1 \le x \lt 2 \\
      2, 2 \le x \lt 3 \\
      0, 3 \le x \le 4 \\
      \end{cases}$$

    1. خطی که از \((0,2)\) و \((2,0)\) می گذرد: \(y=-x+2\)
      حطی که از \((2,1)\) و \((5,0)\) می گذرد: \(m=\frac{0-1}{5-2}=\frac{-1}{3}=-\frac{1}{3}\)، بنابراین \(y=-\frac{1}{3}(x-2)+1=-\frac{1}{3}x+\frac{5}{3}\)
      $$f(x) = \begin{cases}
      -x+2, 0 \lt x \le 2 \\
      -\frac{1}{3}x+\frac{5}{3}, 2 \lt x \le 5\\
      \end{cases}$$
    2. خطی که از \((-1,0)\) و \((0,-3)\) می گذرد: \(m=\frac{-3-0}{0-(-1)}=-3\)، پس \(y=-3x-3\)
      حطی که از \((0,3)\) و \((2,-1)\) می گذرد: \(m=\frac{-1-3}{2-0}=\frac{-4}{2}=-2\)، پس \(y=-2x+3\)
      $$f(x) = \begin{cases}
      -3x-3, -1 \lt x \le 0\\
      -2x+3,0 \lt x \le 2 \\
      \end{cases}$$

    1. خطی که از \((-1,1)\) و \((0,0)\) می گذرد: \(y=-x\)
      خطی که از \((0,1)\) و \((1,1)\) می گذرد: \(y=1\)
      خطی که از \((1,1)\) و \((3,0)\) می گذرد: \(m=\frac{0-1}{3-1}=\frac{-1}{2}\)، بنابراین \(y=-\frac{1}{2}(x-1)+1=-\frac{1}{2}x+\frac{3}{2}\)
      $$f(x) = \begin{cases}
      -x, -1 \le x \lt 0 \\
      1, 0 \lt x \le 1 \\
      -\frac{1}{2}x+\frac{3}{2}, 1 \lt x \lt 3 \\
      \end{cases}$$
    2. خطی که از \((-2,-1)\) و \((0,0)\) می گذرد: \(y=\frac{1}{2}x\)
      خطی که از \((0,2)\) و \((1,0)\) می گذرد: \(y=-2x+2\)
      خطی که از \((1,-1)\) و \((3,-1)\) می گذرد: \(y=-1\)
      $$f(x) = \begin{cases}
      \frac{1}{2}x, -2 \le x \le 0 \\
      -2x+2, 0 \lt x \le 1\\
      -1, 1 \lt x \le 3 \\
      \end{cases}$$

    1. خطی که از \(\biggl( \frac{T}{2},0 \biggr)\) و \((T,1)\) عبور می کند: \(m=\frac{1-0}{T-(\frac{T}{2})}=\frac{2}{T}\)، بنابراین \(y=\frac{2}{T} \biggl( x-\frac{T}{2} \biggr)+0=\frac{2}{T}x-1\)
      $$f(x) = \begin{cases}
      0, 0 \le x \le \frac{T}{2}\\
      \frac{2}{T}x-1, \frac{T}{2} \lt x \le T\\
      \end{cases}$$
    2. $$f(x) = \begin{cases}
      A, 0 \le x \lt \frac{T}{2} \\
      -A, \frac{T}{2} \le x \lt T \\
      A, T \le x \lt \frac{3T}{2}\\
      -A, \frac{3T}{2} \le x \le 2T \\
      \end{cases}$$



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.