خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
مثال 1: معادلات درجه دوم با یک ریشۀ حقیقی
ریشه های معادلۀ \(-x^2+8x-16=0\) چه می باشند؟
برای حل کردن این معادله، نمودار تابع درجه دوم معادل آن را، \(f(x)=-x^2+8x-16\)، ترسیم می کنیم و طول از مبدأهای آن را مشخص می سازیم.
جدولی از مقادیر بسازید. جفت های متناظر را روی صفحۀ مختصات مشخص کنید و از آنها برای ترسیم نمودار این توابع استفاده کنید.
این نمودار محور \(x\) را در نقطۀ \((4,0)\) قطع می کند، این نقطه، رأس تابع درجه دوم متناظر این معادله می باشد.
طول از مبدأ این نمودار در \((4,0)\) رخ می دهد و دارای مقدار \(4\) می باشد.
صفر این تابع \(4\) می باشد.
بنابراین، ریشۀ این معادله برابر با \(4\) می باشد.
در یک برنامۀ صفحۀ گسترده (مانند مایکروسافت اکسل) جدولی از مقادیر را که در تصویر زیر می بینید، وارد کنید. سپس از ماشین حساب نموداریِ آن برنامۀ صفحه گسترده استفاده کنید.
طول از مبدأ این نمودار در \((4,0)\) رخ می دهد و دارای مقدار \(4\) می باشد.
صفر این تابع \(4\) می باشد.
بنابراین، ریشۀ این معادله برابر با \(4\) می باشد.
با استفاده از یک ماشین حساب نموداری، نمودار تابع را ترسیم کنید. سپس با ردیابی نمودار یا استفاده از ویژگی تابع صفر (zero function)، برای تعیین طول از مبدأ استفاده کنید.
طول از مبدأ این نمودار در \((4,0)\) رخ می دهد و دارای مقدار \(4\) می باشد.
صفر این تابع \(4\) می باشد.
بنابراین، ریشۀ این معادله برابر با \(4\) می باشد.
مقدار \(x=4\) را در معادلۀ \(-x^2+8x-16=0\) جایگذاری کنید.
$$
-x^2+8x-16=0\\
-(\color{red}{4})^2+8(\color{red}{4})-16=0\\
-16+32-16=0\\
0=0
$$
پاسخ بدست آمده صحیح می باشد.
ریشه های معادلۀ \(x^2-6x+9=0\) را تعیین کنید.
پاسخ
برای حل کردن این معادله، نمودار تابع درجه دوم معادل آن را، \(f(x)=-x^2+8x-16\)، ترسیم می کنیم و طول از مبدأهای آن را مشخص می سازیم.
روش 1: استفاده از کاغذ و قلم
جدولی از مقادیر بسازید. جفت های متناظر را روی صفحۀ مختصات مشخص کنید و از آنها برای ترسیم نمودار این توابع استفاده کنید.
این نمودار محور \(x\) را در نقطۀ \((4,0)\) قطع می کند، این نقطه، رأس تابع درجه دوم متناظر این معادله می باشد.
طول از مبدأ این نمودار در \((4,0)\) رخ می دهد و دارای مقدار \(4\) می باشد.
صفر این تابع \(4\) می باشد.
بنابراین، ریشۀ این معادله برابر با \(4\) می باشد.
روش 2: استفاده از یک صفحۀ گسترده
در یک برنامۀ صفحۀ گسترده (مانند مایکروسافت اکسل) جدولی از مقادیر را که در تصویر زیر می بینید، وارد کنید. سپس از ماشین حساب نموداریِ آن برنامۀ صفحه گسترده استفاده کنید.
طول از مبدأ این نمودار در \((4,0)\) رخ می دهد و دارای مقدار \(4\) می باشد.
صفر این تابع \(4\) می باشد.
بنابراین، ریشۀ این معادله برابر با \(4\) می باشد.
روش 3: استفاده از یک ماشین حساب نموداری
با استفاده از یک ماشین حساب نموداری، نمودار تابع را ترسیم کنید. سپس با ردیابی نمودار یا استفاده از ویژگی تابع صفر (zero function)، برای تعیین طول از مبدأ استفاده کنید.
طول از مبدأ این نمودار در \((4,0)\) رخ می دهد و دارای مقدار \(4\) می باشد.
صفر این تابع \(4\) می باشد.
بنابراین، ریشۀ این معادله برابر با \(4\) می باشد.
درست آزمایی روش های \(1\)، \(2\)، و \(3\):
مقدار \(x=4\) را در معادلۀ \(-x^2+8x-16=0\) جایگذاری کنید.
$$
-x^2+8x-16=0\\
-(\color{red}{4})^2+8(\color{red}{4})-16=0\\
-16+32-16=0\\
0=0
$$
پاسخ بدست آمده صحیح می باشد.
حالا نوبت شماست
ریشه های معادلۀ \(x^2-6x+9=0\) را تعیین کنید.
یادداشت مترجم: پاسخ حالا نوبت شماست را در قسمت دیدگاه ها درج کنید.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: