خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تولید محتوای متنی؛ تبدیل شدن به متخصص تولید محتوا

به طور میانگین امروز تولید کنندگان محتوای متنی در ایران چیزی بین 3 الی 15 میلیون تومان در ماه درآمد دارند! البته این درآمد در خارج از کشور بسیار بیشتر است. اما تولید محتوای متنی چیست؟ چطور انجام میشود؟ آیا هر کسی میتواند انجامش بدهد؟ با ما در این مقاله جامع همراه باشید تا جواب تمامی این سوالات را بگیرید.

اگر دقت کنید، مقالهای که الان در حال خواندنش هستید با فرمت متن تولید شده. با توجه به اینکه در دنیای وب به هر چیزی، از جمله صوت، متن، ویدیو و... محتوا گفته میشود، در واقع محتوای متنی همین مقاله پیش روی شماست. در نتیجه تولید محتوای متنی یعنی تمامی فعالیت و فرآیندی که برای نوشتن چنین مقالهای طی میشود.
البته اگر بخواهیم وارد قالب کلمات شده و تعریف تولید محتوای متنی را بهشکل دقیقتر بررسی کنیم، متن کپشن یک پست اینستاگرامی، متن ویدیوهای یوتیوب و... هم محتوای متنی محسوب میشوند. اما در اکوسیستم وب ایران، وقتی صحبت از تولید محتوای متنی میشود، منظور همین محتوای متنی درون سایت است. یکی از مهمترین مهارت هایی که برای تولید محتوای متنی باید به آن مسلط باشیم مهارت تایپ ده انگشتی میباشد. با توجه به این موضوع مایلم در اینجا آموزش تایپ ده انگشتی که توسط فرادرس تهیه و تولید شده است را به شما معرفی کنم.
نگاهی به جمله بالا داشته باشید، این جمله از 3 کلمه تشکیل شده و جالب اینجاست که کسب و کارها برای داشتن هر کلمه از هر [جمله حاضرند بین 20 الی 300 تومان هزینه کنند! یعنی 20 الی 300 هزار تومان بابت یک مقاله 1000 کلمهای. اما مگر محتوای متنی چه اهمیتی دارد؟

به نظر شما یک صفحه خالی از محتوا میتواند مخاطب را به خریدار یک محصول تبدیل کند؟ اگر دقت کرده باشید دیجی کالا هم با آنهمه اعتبار و قدرت در تمامی صفحاتش متنهای ترغیب کنندهای مینویسد که باعث تبدیل مخاطب به خریدار شود.

اینها را گفتم که برسم به فرآیند تحقیق کلمات کلیدی! در این فرآیند که به کمک یکسری ابزارها و گاها بهشکل دستی انجام میشود، ما ابتدا لیستی از کلمات کلیدی مختلف مرتبط به کسب و کارمان پیدا کرده، سپس کلمات مناسب را با هم دستهبندی میکنیم تا در یک محتوا رویشان کار کنیم. البته دقت کنید، اصولا تحقیق کلمات کلیدی را نه شما، که سئوکار باید انجام داده و در نهایت کلمات منتخب را به شما بدهد تا برایشان محتوا بنویسید. اما اگر علاقمند هستید تا چگونگی انجام تحقیق کلمات کلیدی را یاد بگیرید میتوانید به آموزش تحقیق کلمات کلیدی فرادرس مراجعه کنید:
به زبان دیگر، نحوه فعالیت رقبا به شما 3 چیز مهم را نشان میدهد که شاید از قبل خودتان به آنها فکر نکرده باشید:
تصور کنید کلمه کلیدی شما عبارت "خرید موبایل" است. اما وقتی این کلمه را جستجو کنید، متوجه میشوید که رقبا روی این کلمه نه با محتوای متنی که با صفحه دستهبندی محصول سئو شدهاند!

اینجاست که متوجه میشوید برای این کلمه اصلا نیاز به نوشتن محتوا نیست چون مخاطبی که آن را جستجو میکند نیاز به مقاله ندارد.
حالا مثال بعدی، فرض کنید همین حالا قبل از نوشتن این مقاله نگاهی به رقبا داشتیم؛ در این مرحله ما متوجه شدیم بهترین رقبا، در مورد موضوعاتی مثل درآمد تولید کنندگان محتوای متنی هم صحبت کردهاند بنابراین ما هم احتمالا باید همین کار را بکنیم. در عین حال متوجه شدیم رقبا از مثالهای کمی برای تفهیم این موضوع استفاده کردهاند، بنابراین میتوانیم با افزایش دادن مثالها، کاری کنیم که محتوای سایت ما نسبت به آنها قدرت بیشتری پیدا کند.
۱. بازنویسی
یکی از رایجترین روشهای نوشتن محتوا مخصوصا برای تازهکارها، بازنویسی است. در این روش شما مقاله سایتهای دیگر را خوانده و به زبان خودتان آنها را در محتوای خودتان مینویسید. انجام این کار خیلی سادهتر از چیزی است که تصور میکنید و صرفا به چند بار تمرین نیاز دارد.
دقت کنید، اینجا هدف کپی کردن نیست! چراکه در صورت کپی کردن دقیق کلمات، گوگل متوجه شده و به محتوایتان ارزش نمیدهد. بلکه هدف اصلی تغییر دادن کلمات و نوشتن متن با یک زبان و جملات متفاوت است.
۲. ترجمه محتوا
یکی از بهترین راهکارها برای تولید محتوای متنی، ترجمه کردن آن از منابع خارجی است! در این روش کلمه کلیدیتان را به انگلیسی در گوگل جستجو کرده، از میان سایتها بهترین و معتبرترین و البته کاملترینها را انتخاب کرده و شروع میکنید به ترجمه کردن محتوا از آنها.
۳. تالیف محتوا
افرادی که بهشکل تخصصی در یک حوزه مینویسند یا اصلا در زمینهای تخصص دارند، میتوانند خودشان دست به تالیف محتوا بزنند. مثلا یک دانشجوی وکالت میتواند مقالات سایتی در این زمینه را با توجه به تخصص و دانشش بنویسد. حتی بخش زیادی از همین مقاله که الان میخوانید هم تالیفی است.
۴. ترکیب محتوا
در نهایت متخصص تولید محتوا ممکن است برای به وجود آوردن یک محتوای کامل و جامع، از ترکیب محتوا استفاده کرده و آن را بهشکل تالیفی، بازنویسی و ترجمهای بنویسد.

خب، مخصوصا الان که تعداد زیادی منبع فارسی و انگلیسی را پیدا کردهاید، میتوانید به راحتی مشخص کنید که قرار است در این مقاله در مورد چه چیزی یا چیزهایی بنویسید؟
مثلا اگر مقالهای با کلمه کلیدی تفاوت فرش و گلیم مینویسید، احتمالا باید چنین سرفصلهایی در آن قرار بدهید:
همانطور که بالاتر هم گفته شد، اینکه دقیقا در یک مقاله چه سرفصلها و بخشهایی نوشته شود، به چیزهای زیادی از جمله فعالیت رقبا، فعالیت منابع خارجی، نیاز مخاطب، نقاط ضعف رقبا و... برمیگردد.
نکته: بسیاری از متخصصان تولید محتوا هم هستند که از قبل سرفصلها را مشخص نکرده و به مرور بر اساس چیزی که از منابع میخوانند، مقاله را نوشته و جلو میروند. خیلی این روش پیشنهاد نمیشود اما اگر بتوانید در نهایت یک محتوای کامل و جامع بنویسید، موردی ندارد.
۱. عنوان
اول از همه باید مطمئن شوید که در عنوان صفحهتان کلمه کلیدی اصلی صفحه وجود دارد. در درجه دوم هم عنوان را به کمک اعداد، کلمات قدرتمند و دست گذاشتن روی نیاز مخاطب، بهشکلی جذاب کنید که احتمال کلیک شدنش در نتایج جستجو بیشتر شود.
۲. چگالی کلمه کلیدی
چگالی کلمه کلیدی به این اشاره میکند که در مقاله شما باید چندین بار کلمه کلیدی اصلی تکرار شده باشد تا گوگل متوجه مرتبط بودن مقاله به موضوع بشود. در گذشته این موضوع اهمیت زیادی داشت اما بعد از اینکه گوگل الگوریتمهایش را بهینه کرده و هوشمندتر شد، دیگر مثل قبل به چگالی اهمیت نمیدهد. در هر حال امروز باید بین یکدهم تا 3 درصد از کل متن شما را کلمه کلیدی اصلی تشکیل داده باشد. همینطور مهم است که هر از گاهی کلمه را در سرتیترها هم قرار بدهید.
۳. تصاویر
تصاویر یکی دیگر از نکات پراهمیت در سئوی محتوا و همینطور تولید محتوای متنی است. چراکه در درجه اول باعث جلب نظر مخاطب به صفحه شده و در درجه دوم باعث میشود گوگل نسبت به شما نظر بهتری داشته باشد. بهتر است به ازای هر 100 الی 400 کلمه متن، یک تصویر در محتوا قرار بدهید.
۴. بهینه کردن URL
URL در واقع همان آدرس هر صفحه است. شما به عنوان تولید کننده محتوا میتوانید کلمه کلیدی اصلی صفحه را در URL به زبان فارسی یا انگلیسی قرار بدهید. اما خب در عین حال ممکن است متخصص سئو از شما بخواهد کاری در مورد آن نکرده و خودش URL هر صفحه را بهینه کند.
۵. لینک داخلی
منظور از لینک داخلی، لینکهایی هستند که از یک محتوای سایت، به دیگر محتواهایش داده میشوند. مثلا اگر اینجا لینکی به مقاله آموزش فتوشاپ بدهیم که در وبلاگ سایتمان منتشر شده، این یک لینک داخلی است. این لینکها در درجه اول باعث افزایش قدرت صفحه مقصد در درجه دوم افزایش زمان ماندگاری کاربران میشوند. پس هر جایی که متوجه شدید نیاز است، به دیگر صفحات سایت لینک داخلی بدهید.
۶. لینک به خارج
در نهایت با دادن یکیدو لینک به صفحات منبع محتوا یا صفحات مرتبط که نزد گوگل اعتبار زیادی دارند، باعث میشوید اعتبار صفحه خودتان هم بالاتر برود! مثلا لینک به یک صفحه مرتبط از ویکی پدیای انگلیسی یا لینک به یک منبع معتبر انگلیسی که از آن مقاله را ترجمه کردهاید. در اینجا مایلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال را که توسط فرادرس منتشر شده است به شما معرفی کنم. در این آموزش میتوانید تمامی نکاتی که مربوط به نگارش و بهینه سازی محتوا در سریعترین زمان ممکن بیاموزید. برای دریافت این آموزش میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:

کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که تولید محتوای متنی چیست و برای نوشتن یک مقاله متنی باید چه مراحل و فرآیندی را طی کنیم؟ در آخر اگر سوال و نظری داشتید در بخش نظرات منتظر شما هستم.
منظور از تولید محتوای متنی چیست؟

اگر دقت کنید، مقالهای که الان در حال خواندنش هستید با فرمت متن تولید شده. با توجه به اینکه در دنیای وب به هر چیزی، از جمله صوت، متن، ویدیو و... محتوا گفته میشود، در واقع محتوای متنی همین مقاله پیش روی شماست. در نتیجه تولید محتوای متنی یعنی تمامی فعالیت و فرآیندی که برای نوشتن چنین مقالهای طی میشود.
البته اگر بخواهیم وارد قالب کلمات شده و تعریف تولید محتوای متنی را بهشکل دقیقتر بررسی کنیم، متن کپشن یک پست اینستاگرامی، متن ویدیوهای یوتیوب و... هم محتوای متنی محسوب میشوند. اما در اکوسیستم وب ایران، وقتی صحبت از تولید محتوای متنی میشود، منظور همین محتوای متنی درون سایت است. یکی از مهمترین مهارت هایی که برای تولید محتوای متنی باید به آن مسلط باشیم مهارت تایپ ده انگشتی میباشد. با توجه به این موضوع مایلم در اینجا آموزش تایپ ده انگشتی که توسط فرادرس تهیه و تولید شده است را به شما معرفی کنم.
انواع تولید محتوای متنی
رایجترین تعریف محتوای متنی به همان محتوای مقاله اشاره میکند. اما بسیاری از مواقع وقتی از شما به عنوان یک متخصص نویسنده وب درخواست محتوا میکنند، ممکن است این موارد هم بین درخواستها باشد:-
محتوای صفحات محصول و خدمات: به زبان تخصصیتر، تبلیغ نویسی یا همان کپی رایتینگ را هم شاید بشود زیرمجموعه محتوای متنی محسوب کرد. در تبلیغ نویسی شما باید یک متن متقاعد کننده بنویسید که مخاطب را به خرید دعوت کند. البته این مهارت تکنیکهای خاص خودش را دارد.
-
محتوای صفحات اصلی: منظور از صفحات اصلی، صفحه درباره ما، تماس با ما، صفحه قوانین و حتی صفحه Home سایت است.
-
ریزمحتواها: منظور محتواهای کوتاه و کوچکی است که در بخشهای مختلف سایت مثل بخش پایینی (فوتر) و دیگر قسمتها قرار میگیرد.
چرا تولید محتوای متنی اهمیت دارد؟
یک نکته جالب...نگاهی به جمله بالا داشته باشید، این جمله از 3 کلمه تشکیل شده و جالب اینجاست که کسب و کارها برای داشتن هر کلمه از هر [جمله حاضرند بین 20 الی 300 تومان هزینه کنند! یعنی 20 الی 300 هزار تومان بابت یک مقاله 1000 کلمهای. اما مگر محتوای متنی چه اهمیتی دارد؟
۱. بهینه سازی سایت
اولین دلیلی که کسب و کارهای اینترنتی به خاطرش اقدام به خرید و دریافت خدمات محتوای متنی میکنند، سئو یا همان SEO است. سئو یا بهینه سازی سایت اقداماتی است که ما انجام میدهیم تا به کمکشان رتبههای صفحات سایتمان در نتایج جستجوی گوگل را بالا ببریم. به زبان دیگر سئو دروازه جذب مخاطبان جدید از گوگل است و مهمترین عامل و فاکتور سئو، محتوای متنی محسوب میشود.۲. تبدیل مخاطب به خریدار

به نظر شما یک صفحه خالی از محتوا میتواند مخاطب را به خریدار یک محصول تبدیل کند؟ اگر دقت کرده باشید دیجی کالا هم با آنهمه اعتبار و قدرت در تمامی صفحاتش متنهای ترغیب کنندهای مینویسد که باعث تبدیل مخاطب به خریدار شود.
۳. افزایش تعامل کاربر
در دنیای بازاریابی اینترنتی تعامل یا Engagement اهمیت زیادی دارد. تعامل همان ارتباط بیشتری است که مخاطب از طریق کامنت گذاشتن، صرف کردن زمان در سایت، اشتراکگذاری مقالات و... با برند پیدا میکند. هر چه تعامل کاربران با یک برند در وب بالا برود، درآمد، قدرت و شناخته شده بودن آن برند بیشتر میشود.۴. پاسخ به سوالات کاربر
در نهایت محتوای متنی یکی از فرمتهای محتوایی است که میتواند به سوالات مخاطب پاسخ بدهد. اینکه این محصول چقدر کیفیت دارد؟ چرا باید آن را بخرم؟ تا چه مدت گارانتی دارد؟ چه کسانی از خریدش راضی بودهاند و... . البته صرفا بحث محصول نیست، مخاطبان همیشه در مورد برند، نحوه فعالیت شما، سابقه و... تان سوالاتی دارند که هر چه بهتر به آنها جواب بدهید، نرخ تبدیل کاربر به خریدار در سایتتان بیشتر میشود.مسیر و آموزش تولید محتوای متنی
خب، اجازه بدهید به سراغ بخش دوم مقاله برویم. در ادامه میخواهیم مسیری که باید برای تولید کردن یک مقاله متنی طی کنید را به شما توضیح بدهیم. دقت کنید، این بخش قرار نیست شما را به یک متخصص تولید محتوا تبدیل کند، بلکه صرفا میخواهیم به کمک آن ذهنتان را برای ورود به دنیای محتوا آماده کنیم تا در آینده راحتتر این تخصص را یاد بگیرید.۱. کلمات را پیدا کنید
در سئو ما چیزی به اسم کلمه کلیدی داریم. این در واقع به کلمهای اشاره میکند که مخاطب برای رسیدن به هر صفحه از سایت شما در گوگل به دنبالش میگردد. مثلا کلمه کلیدی اصلی این مقاله، تولید محتوای متنی است، دقیقا کلمهای که کاربر آن را در گوگل جستجو کرده. البته در عین حال چند کلمه کلیدی فرعی دیگر مثل آموزش تولید محتوای متنی، محتوای متنی چیست و... هم برای این مقاله وجود دارد.
اینها را گفتم که برسم به فرآیند تحقیق کلمات کلیدی! در این فرآیند که به کمک یکسری ابزارها و گاها بهشکل دستی انجام میشود، ما ابتدا لیستی از کلمات کلیدی مختلف مرتبط به کسب و کارمان پیدا کرده، سپس کلمات مناسب را با هم دستهبندی میکنیم تا در یک محتوا رویشان کار کنیم. البته دقت کنید، اصولا تحقیق کلمات کلیدی را نه شما، که سئوکار باید انجام داده و در نهایت کلمات منتخب را به شما بدهد تا برایشان محتوا بنویسید. اما اگر علاقمند هستید تا چگونگی انجام تحقیق کلمات کلیدی را یاد بگیرید میتوانید به آموزش تحقیق کلمات کلیدی فرادرس مراجعه کنید:
۲. رقبا را بررسی کنید
خب، در مرحله دوم باید به سراغ رقبا بروید! در واقع در این مرحله کلمه کلیدی اصلی که قرار است رویش محتوا بنویسید را در گوگل جستجو میکنید. چرا؟ چون باید ببینید رقبا چه کردهاند؟به زبان دیگر، نحوه فعالیت رقبا به شما 3 چیز مهم را نشان میدهد که شاید از قبل خودتان به آنها فکر نکرده باشید:
-
اول اینکه مخاطب دقیقا چه خواستهای از جستجوی این کلمه دارد؟
-
دوم اینکه جزئیات صفحه باید چه چیزی باشد؟
-
و البته اینکه شما میتوانید کدام نقاط ضعف رقبا را پر کنید!
تصور کنید کلمه کلیدی شما عبارت "خرید موبایل" است. اما وقتی این کلمه را جستجو کنید، متوجه میشوید که رقبا روی این کلمه نه با محتوای متنی که با صفحه دستهبندی محصول سئو شدهاند!

اینجاست که متوجه میشوید برای این کلمه اصلا نیاز به نوشتن محتوا نیست چون مخاطبی که آن را جستجو میکند نیاز به مقاله ندارد.
حالا مثال بعدی، فرض کنید همین حالا قبل از نوشتن این مقاله نگاهی به رقبا داشتیم؛ در این مرحله ما متوجه شدیم بهترین رقبا، در مورد موضوعاتی مثل درآمد تولید کنندگان محتوای متنی هم صحبت کردهاند بنابراین ما هم احتمالا باید همین کار را بکنیم. در عین حال متوجه شدیم رقبا از مثالهای کمی برای تفهیم این موضوع استفاده کردهاند، بنابراین میتوانیم با افزایش دادن مثالها، کاری کنیم که محتوای سایت ما نسبت به آنها قدرت بیشتری پیدا کند.
۳. منابع را بیابید
یکی از رایجترین سوالات در مورد محتوانویسی، این است که آیا متخصص باید از ذهن خودش همه چیز را بنویسد؟ باید از دیگران کپی کند؟ یا... . اینجاست که با چند کلمه مهم آشنایتان میکنیم:۱. بازنویسی
یکی از رایجترین روشهای نوشتن محتوا مخصوصا برای تازهکارها، بازنویسی است. در این روش شما مقاله سایتهای دیگر را خوانده و به زبان خودتان آنها را در محتوای خودتان مینویسید. انجام این کار خیلی سادهتر از چیزی است که تصور میکنید و صرفا به چند بار تمرین نیاز دارد.
دقت کنید، اینجا هدف کپی کردن نیست! چراکه در صورت کپی کردن دقیق کلمات، گوگل متوجه شده و به محتوایتان ارزش نمیدهد. بلکه هدف اصلی تغییر دادن کلمات و نوشتن متن با یک زبان و جملات متفاوت است.
۲. ترجمه محتوا
یکی از بهترین راهکارها برای تولید محتوای متنی، ترجمه کردن آن از منابع خارجی است! در این روش کلمه کلیدیتان را به انگلیسی در گوگل جستجو کرده، از میان سایتها بهترین و معتبرترین و البته کاملترینها را انتخاب کرده و شروع میکنید به ترجمه کردن محتوا از آنها.
۳. تالیف محتوا
افرادی که بهشکل تخصصی در یک حوزه مینویسند یا اصلا در زمینهای تخصص دارند، میتوانند خودشان دست به تالیف محتوا بزنند. مثلا یک دانشجوی وکالت میتواند مقالات سایتی در این زمینه را با توجه به تخصص و دانشش بنویسد. حتی بخش زیادی از همین مقاله که الان میخوانید هم تالیفی است.
۴. ترکیب محتوا
در نهایت متخصص تولید محتوا ممکن است برای به وجود آوردن یک محتوای کامل و جامع، از ترکیب محتوا استفاده کرده و آن را بهشکل تالیفی، بازنویسی و ترجمهای بنویسد.
۴. سرفصلها را مشخص کنید

خب، مخصوصا الان که تعداد زیادی منبع فارسی و انگلیسی را پیدا کردهاید، میتوانید به راحتی مشخص کنید که قرار است در این مقاله در مورد چه چیزی یا چیزهایی بنویسید؟
مثلا اگر مقالهای با کلمه کلیدی تفاوت فرش و گلیم مینویسید، احتمالا باید چنین سرفصلهایی در آن قرار بدهید:
-
فرش چیست،
-
گلیم چیست؟
-
تفاوت فرش و گلیم،
-
تفاوت قیمت فرش و گلیم،
-
فرش بهتر است یا گلیم؟
-
و... .
همانطور که بالاتر هم گفته شد، اینکه دقیقا در یک مقاله چه سرفصلها و بخشهایی نوشته شود، به چیزهای زیادی از جمله فعالیت رقبا، فعالیت منابع خارجی، نیاز مخاطب، نقاط ضعف رقبا و... برمیگردد.
نکته: بسیاری از متخصصان تولید محتوا هم هستند که از قبل سرفصلها را مشخص نکرده و به مرور بر اساس چیزی که از منابع میخوانند، مقاله را نوشته و جلو میروند. خیلی این روش پیشنهاد نمیشود اما اگر بتوانید در نهایت یک محتوای کامل و جامع بنویسید، موردی ندارد.
۵. بنویسید و سئو کنید!
خب، الان به یکی از مهمترین بخشهای مسیر رسیدیم. در این مرحله باید شروع کنید به نوشتن محتوا اما در عین حال باید آن را سئو کنید! یعنی محتوای سئو شده بنویسید. اما چطور؟ با رعایت این فاکتورهای سئوی محتوا:۱. عنوان
اول از همه باید مطمئن شوید که در عنوان صفحهتان کلمه کلیدی اصلی صفحه وجود دارد. در درجه دوم هم عنوان را به کمک اعداد، کلمات قدرتمند و دست گذاشتن روی نیاز مخاطب، بهشکلی جذاب کنید که احتمال کلیک شدنش در نتایج جستجو بیشتر شود.
۲. چگالی کلمه کلیدی
چگالی کلمه کلیدی به این اشاره میکند که در مقاله شما باید چندین بار کلمه کلیدی اصلی تکرار شده باشد تا گوگل متوجه مرتبط بودن مقاله به موضوع بشود. در گذشته این موضوع اهمیت زیادی داشت اما بعد از اینکه گوگل الگوریتمهایش را بهینه کرده و هوشمندتر شد، دیگر مثل قبل به چگالی اهمیت نمیدهد. در هر حال امروز باید بین یکدهم تا 3 درصد از کل متن شما را کلمه کلیدی اصلی تشکیل داده باشد. همینطور مهم است که هر از گاهی کلمه را در سرتیترها هم قرار بدهید.
۳. تصاویر
تصاویر یکی دیگر از نکات پراهمیت در سئوی محتوا و همینطور تولید محتوای متنی است. چراکه در درجه اول باعث جلب نظر مخاطب به صفحه شده و در درجه دوم باعث میشود گوگل نسبت به شما نظر بهتری داشته باشد. بهتر است به ازای هر 100 الی 400 کلمه متن، یک تصویر در محتوا قرار بدهید.
۴. بهینه کردن URL
URL در واقع همان آدرس هر صفحه است. شما به عنوان تولید کننده محتوا میتوانید کلمه کلیدی اصلی صفحه را در URL به زبان فارسی یا انگلیسی قرار بدهید. اما خب در عین حال ممکن است متخصص سئو از شما بخواهد کاری در مورد آن نکرده و خودش URL هر صفحه را بهینه کند.
۵. لینک داخلی
منظور از لینک داخلی، لینکهایی هستند که از یک محتوای سایت، به دیگر محتواهایش داده میشوند. مثلا اگر اینجا لینکی به مقاله آموزش فتوشاپ بدهیم که در وبلاگ سایتمان منتشر شده، این یک لینک داخلی است. این لینکها در درجه اول باعث افزایش قدرت صفحه مقصد در درجه دوم افزایش زمان ماندگاری کاربران میشوند. پس هر جایی که متوجه شدید نیاز است، به دیگر صفحات سایت لینک داخلی بدهید.
۶. لینک به خارج
در نهایت با دادن یکیدو لینک به صفحات منبع محتوا یا صفحات مرتبط که نزد گوگل اعتبار زیادی دارند، باعث میشوید اعتبار صفحه خودتان هم بالاتر برود! مثلا لینک به یک صفحه مرتبط از ویکی پدیای انگلیسی یا لینک به یک منبع معتبر انگلیسی که از آن مقاله را ترجمه کردهاید. در اینجا مایلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال را که توسط فرادرس منتشر شده است به شما معرفی کنم. در این آموزش میتوانید تمامی نکاتی که مربوط به نگارش و بهینه سازی محتوا در سریعترین زمان ممکن بیاموزید. برای دریافت این آموزش میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
۶. ویراستاری یادتان نرود!
آخرین مرحله از فرآیند تولید محتوای متنی، ویراستاری کردن آن است. در این مرحله با توجه به استانداردهایی که کارفرما از شما درخواست کرده، باید مقاله را ویرایش کنید. مثلا ممکن است یک کارفرما از شما خواسته باشد نیمفاصلهها را رعایت کنید و یک کارفرما گفته باشد نیازی به نیمفاصله نبوده و صرفا باید به سادهنویسی و جذابنویسی توجه کنید.
چطور وارد دنیای محتوا شویم؟
اگر قصد دارید مهارت تولید محتوای متنی را یاد بگیرید، یکی از بهترین و سریعترین انتخابهایتان این است که از دورههای آموزشی استفاده کنید! در حال حاضر فرادرس که یکی از بزرگترین سایتهای آموزشی کشور محسوب میشود، یک دوره باکیفیت در این زمینه تولید کرده. اگر دوست داشتید میتوانید نگاهی به صفحه این دوره داشته باشید.کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که تولید محتوای متنی چیست و برای نوشتن یک مقاله متنی باید چه مراحل و فرآیندی را طی کنیم؟ در آخر اگر سوال و نظری داشتید در بخش نظرات منتظر شما هستم.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: