خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ نامساوی های درجه دوم با یک متغیر
برای انجام این فعالیت به یک کاغذ شبکه ای و چند خودکار، مداد یا ماژیک رنگی نیاز دارید.
یادداشت مترجم: رویۀ این کتاب برای آموزش مفاهیم جدید اینگونه است که ابتدا در بخشی با عنوان "بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ موضوع" با سوالاتی شما را آماده می سازد. البته در ادامه مسأله را کاملاً برای شما باز می کند و با مثال های متعدد آن را برای شما کاملاً جا می اندازد. سعی کنید در بخش اشاره شده تا می توانید روی پاسخ ها فکر کنید و عمیق شوید، این کار به شما کمک می کند تا سوال هایی دربارۀ موضوع در ذهنتان ایجاد گردد و در ادامه بهتر مطالب آموزش داده شده و مثال های بعدی را درک کنید.
-
نامساوی های درجه دوم \(x^2 - 3x - 4 \gt 0\) و \(x^2 - 3x - 4 \lt 0\) را در نظر بگیرید.
-
از نمودار تابع متناظر این نامساوی ها، \(f(x) = x^2 - 3x - 4\) برای شناسایی صفرهای این تابع استفاده کنید.
محور \(x\) با این سهمی به سه قسمت تقسیم شده است. این سه قسمت کدامند؟ -
مقادیر \(x\)ای را بیابید که به ازاء آن ها، نامساوی \(x^2 - 3x - 4 \gt 0\) صحیح می باشند.
-
مقادیر \(x\)ای را بیابید که به ازاء آن ها، نامساوی \(x^2 - 3x - 4 \lt 0\) صحیح می باشند.
-
از نمودار تابع متناظر این نامساوی ها، \(f(x) = x^2 - 3x - 4\) برای شناسایی صفرهای این تابع استفاده کنید.
-
نامساوی درجه دوم \(x^2 - x - 6 \lt 0\) را در نظر بگیرید.
-
نمودار تابع درجه دوم متناظر آن، \(f(x) = x^2 - x - 6\)، را ترسیم کنید.
-
این تابع چند صفر دارد.
-
بخش هایی از محور \(x\) را که به ازاء آنها، نامساوی \(x^2 - x - 6 \lt 0\) می باشند، رنگ کنید.
-
یک یا چند نامساوی بنویسید که مقادیری از \(x\) را نشان دهند که به ازاء آن ها این تابع منفی می باشد. این مقادیر را در یک خط اعداد نشان دهید.
-
نمودار تابع درجه دوم متناظر آن، \(f(x) = x^2 - x - 6\)، را ترسیم کنید.
-
نامساوی درجه دوم \(x^2 - 4x + 4 \gt 0\) را در نظر بگیرید.
-
نمودار تابع درجه دوم متناظر این نامساوی، \(f(x) = x^2 - 4x + 4\)، را ترسیم کنید.
-
این تابع چند صفر دارد؟
-
بخش هایی از محور \(x\) را که به ازاء آن نامساوی \(x^2 - 4x + 4 \gt 0\) برقرار باشد، رنگ کنید.
-
یک یا چند نامساوی بنویسید که مقادیری از \(x\) را نشان دهند که به ازاء آن ها این تابع مثبت باشد. این مقادیر را در یک خط اعداد نشان دهید.
-
نمودار تابع درجه دوم متناظر این نامساوی، \(f(x) = x^2 - 4x + 4\)، را ترسیم کنید.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
-
توضیح دهید که چگونه به نامساوی های مراحل 2d و 3d رسیدید.
-
هنگام حل کردن یک نامساوی درجه دوم در شکل \(ax^2 + bx + c \gt 0\) یا \(ax^2 + bx + c \lt 0\)، در نمودار تابع متناظر آن به دنبال چه چیزی می گردید؟
-
توضیح دهید که چگونه به نامساوی های مراحل 2d و 3d رسیدید.
آیا می دانستید؟
ریاضیدانان بابلی در زمرۀ اولین کسانی بودند که به حل معادلات درجه دوم پرداختند. با این حال، آن ها نمادهایی برای متغیرها، معادلات، یا نامساوی ها نداشتند و اعداد منفی را نیز درک نمی کردند. تلاش برای حل معادلات درجه دوم توسط بابلی ها، به \(1500\) سال قبل از ایجاد نمادهای ریاضی بر می گردد.
ریاضیدانان بابلی در زمرۀ اولین کسانی بودند که به حل معادلات درجه دوم پرداختند. با این حال، آن ها نمادهایی برای متغیرها، معادلات، یا نامساوی ها نداشتند و اعداد منفی را نیز درک نمی کردند. تلاش برای حل معادلات درجه دوم توسط بابلی ها، به \(1500\) سال قبل از ایجاد نمادهای ریاضی بر می گردد.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: