خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنی
کار درمانی ذهنی به کودکانی که به دلیل اختلالات مختلف، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تأخیر دارند کمک می کند تا حداکثر توانایی را کسب کنند و اختلاف سن رشدی و تقویمی خویش را به حداقل برسانند. در این حوزه با در نظر گرفتن ارتباط بین جسم و ذهن برنامه مشخصی را برای تقویت ارتباط بین این دو تعیین می شود و همچنین در کاردرمانی از تکنیک های درمانی همچون رفتار درمانی، بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و … استفاده می گردد .کاردرمانی ریشه هایی در بهداشت روان دارد.

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار

هدف از کاردرمانی ذهنی چیست؟

شناسایی نقاط ضعف کودک در انجام کارهای ضروی و روزمره و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر و ارتباط قوی تر با جامعه هدف از کاردرمانی ذهنی می باشد. کودکانی که دچار اختلالات ذهنی هستند باید بیاموزند تا چگونه از حواس خود استفاده کنند. کاردرمانگران با استفاده از وسایل و روش های مختلف تحریک پذیری حسی کودک را افزایش داده و سپس از این طریق به بهبود مهارت های ذهنی-درکی او کمک می کند.



چه کودکانی به کاردرمانی ذهنی نیاز دارند؟

• کودکان اتیسم
• اختلال رفتاری مانند پرخاشگری ، ناخن جویدن ، انزوا طلبی و …
• اختلال یادگیری
• اختلال توجه
• اختلال وسواس
• تمرکز
• مشکلات حافظه
• مشکلات نوشتاری
• کودکان با تأخیر رشدی
• کودکان با مشکلات درکی شناختی
• فوبیا یا ترس شدید
• کودکان کلامزی
• کودکان مخچه ای
• کودکان بیش فعال
• اسکیزوفرنی
• کودکان با مشکل بینایی – شنیداری
• کودکان کم توان ذهنی
• کودکان با اختلالات توجه و تمرکز
• کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD)
• کودکان با اختلال نافذ رشد (اتیسم، اسپرگر)
• اختلالات حسی از قبیل بیش حسی کم حسی
• عدم کاربرد یکی از اعضای بدن و انکار عضو
• درمان مشکلات ذهنی کودکان ذهنی کودکان فلج مغری
• بهبود حرکت ظریف دست
• مشکلات اضطرابی و افسردگی
• اختلال در ارتباط با دیگران
• سندروم های ژنتیکی

گروه هدف

• کودکان با اختلالات یادگیری(خواندن – دیکته – ریاضیات)
• کودکان با اختلالات رفتاری(پرخاشگری، انزواطلبی، جویدن ناخن، شب ادراری)
• کودکان دیرآموز
• بیماریهای متابولیکی، سندرم داون، سندرم های ژنتیکی

کاردرمانی ذهنی . آموزشگاه رایگان خوش آموز

حیطه های فعالیت کار درمانی ذهنی

کار درمانی ذهنی به بهبود مهارت های شناختی کودکان کمک می کند؛ نظیر شناخت حیوانات، اشیا، میوه ها و همچنین مفاهیم ادراکی و مفاهیم پایه همانند مفاهیم متضاد ( بلندو کوتاه ، زبر و نرم و ...) شباهت ها و تفاوت های اشیا، استدلال و حل مسئله ، حافظه کوتاه مدت بینایی و شنوایی ، حافظه تأخیری و حافظه معکوس ، حافظه فعال ، انواع توجه ( انتخابی ، پایدار ، زمان ، انتقالی) از مواردیست که در کاردرمانی ذهنی ارائه می گردد.
گاهی کودکان نمی توانند در فعالیت های روزانه خود مشارکت داشته باشند، حس استقلال، اعتماد به نفس ، خودکفایی و انگیزه کمتری دارند. مداخلات شناختی باعث تقویت مرکز کنترل درونی کودک و بهبود خودکفایی کودکان می گردد. کودکان در طول زندگی خود از مراحل مختلف عبور می کنند ، همانند گذر از یک مقطع تحصیلی به مقاطع بالاتر که با فعالیت و تجربیات جدیدی مواجه می شوند، که ممکن است در هر مرحله دچار چالش شوند؛ استفاده کودکان از مهارت های شناختی باعث می شود که کودکان در هر مرحله از استراتژی شناختی مناسبی استفاده کنند.

کاردرمانگر Occupationa- therapis

کاردرمانگر Occupationa- therapisبه کودکان ناتوان یاد می‌دهد که بتوانند از خود مراقبت کنند، به چه صورت کار کنند و چگونه تفریح کنند. به آنها آموزش می‌دهد تا یاد بگیرند چگونه غذا بخورند، لباس بپوشند، حمام بروند و کودکان بتوانند کارهای خانه و مدرسه و ... را انجام دهند.
کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت‌های طبیعی کودک باشد تغییر می‌دهد. وی در محیط زندگی و کار کودک تغییراتی می‌دهد تا او بهتر بتواند زندگی کند. در نوع کار کودک تغییراتی می‌دهد تا بهتر بتواند از عهده وظایف محوله خود برآید. ابزارهای خاصی به کودک می‌دهد تا او با کمک آنها بتواند بهتر کارهایش را انجام دهد و مهارت‌های فردی را در انجام فعالیت‌هایش افزایش می‌دهد.

نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.


دسته بندی مطالب خوش آموز