خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 33 . دورۀ رنج های ترک سیگار (1)

ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 33 . دورۀ رنج های ترک سیگار (1)
نویسنده : امیر انصاری
نهایتاً تا سه هفته بعد از اینکه آخرین سیگارتان را خاموش کردید، ممکن است تحت فشار دورۀ ترک باشید. اینها عبارت از دو عامل جداگانۀ ترک می باشند.



  1. رنج های ترک نیکوتین، که یک احساس خالی بودن و نا امنی، مشابه احساس گرسنگی را به همراه دارد، سیگاری ها این حس را به عنوان یک اشتیاق می شناسند و یا چیزی شبیه اینکه دوست دارند با دستشان کاری انجام بدهند.

  2. چکاندنِ ماشه های روانی در برخی کارها مانند مکالمات تلفنی.

عدم درک صحیح این دو عامل جداگانه، منجر می شود تا ترک سیگار با روش مبتنی بر ارادۀ قوی بسیار مشکل شود، و همینطور این دوعامل منجر می شوند تا خیلی از افرادیکه با موفقیت سیگار را ترک کرده اند دوباره در دام بیفتند.

اگرچه رنج های ترک نیکوتین هیچ درد فیزیکی را به همراه ندارد، قدرت آن را دست کم نگیرید. ما از درد گرسنگی صحبت کردیم، اگر یک روز بدون غذا بمانیم، معدۀ غرش کنانی را خواهیم داشت، اما درد فیزیکی احساس نخواهیم کرد. با این حال، گرسنگی یک نیروی قدرتمند است، و اگر از غذا محروم شویم احساس بسیار متزلزلی خواهیم داشت. درست مانند وقتی که بدن ما به نیکوتین اشتیاق پیدا می کند. تفاوت این دو در اینست که بدن ما به غذا نیاز دارد اما به سم نیاز ندارد، و با چارچوب ذهنی صحیح براحتی می توانید بر این رنج های دوری از نیکوتین خیلی سریع غلبه کنید.

اگر با روش ارادۀ قوی، فرد سیگار بتواند چند روزی از سیگار کشیدن پرهیز کند، اشتیاق نیکوتین خیلی زود از بین می رود. این دومین عامل است که کار را مشکل می کند. فرد سیگاری عادت کرده است که در زمانها یا مکانهای خاصی دردهای کمبود نیکوتینش را برطرف سازد، که منجر به پیوند یک سری ایده ها در ذهن او شده است (برای مثال من نمی توانم بدون سیگار از نوشیدنی ام لذت ببرم). برای درک بهتر این تاثیر مثالی را در ادامه می آورم.

شما چند سال یک ماشین را داشته اید، بیایید فرض کنیم که دستۀ چراغ راهنما در سمت چپ فرمان شما قرار داشته است. در ماشین بعدی شما در سمت راست قرار دارد. با وجودیکه شما می دانید دستۀ راهنما در سمت راست قرار دارد، اما برای یکی دو هفته معمولاً به جای راهنما زدن برف پاک کن را روشن خواهید کرد.

متوقف کردن سیگار هم مشابه همین است. در طول دورۀ رنج های بعد از ترک، معمولاً مکانیزم های مربوط به ماشه ها در زمانهای مشخصی کار خواهند کرد. شما ممکن است با خودتان فکر کنید: "یک سیگار می خواهم." ضروری است که از همین خانۀ اول با این شستشوی ذهنی مقابله کنید، سپس این عوامل اتوماتیک به سرعت ناپدید خواهند شد. در روش مبتنی بر ارادۀ قوی، از آنجا که فرد سیگار باور دارد که در حال فداکاری می باشد، در موردش دلتنگ و افسرده می شود، و منتظر می ماند تا ضرورت سیگار از بین برود، صرف نظر از این مکانیزم های ماشه ای، او خودش با این طرز تفکرش ماشه ها را بیشتر می چکاند.

ادامۀ فصل 33 در بخش بعدی ...


قبلی : ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 32 . روش ساده ترک کردن (4)

بعدی : ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 33 . دورۀ رنج های ترک سیگار (2)

نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.