خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


فریبکاری های شرکتهای دخانیات

فریبکاری های شرکتهای دخانیات
نویسنده : امیر انصاری
یک اشتباه بزرگ و رایج بین افراد غیر سیگاری اینست که تصور می کنند با یادآوری مداوم ریسک های سلامتی به افراد سیگاری باعث می شوند تا آنها تکانی بخورند و اساساً شوکی بر آنها وارد گردد و سیگار را ترک می کنند. اما دقیقاً این هشدارها برعکس عمل می کنند و باعث مصرف بیشتر سیگار می شوند. شرکتهای دخانیات به خوبی روانشناسی سیگار را می شناسند و می دانند که ترس خودش یکی از محرک های سیگار کشیدن است و منجر می شود تا مصرف سیگار در افراد سیگاری بیشتر هم بشود. از این رو هم هست که با خیال راحت هشدارهای سلامتی آن هم در این حد وحشتناک را روی پاکت های سیگار می چسبانند. چرا که می دانند تاثیر آن مصرف بیشتر و در نتیجه کسب سود بیشتر است.

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار



تبلیغات به ظاهر مخالف سیگار، اما به واقع موافق آن


برای درک این فریبکاری بزرگ شرکتهای دخانیات لازم است تا ابتدا مقدمه ای را با یکدیگر مرور کنیم. اساساً صنعت دخانیات یکی از پر سود ترین صنایع جهان می باشد. طبق محاسبات اقتصادی بعد از صنعت نفت خام، و صنعت داروسازی، صنعت دخانیات در رتبۀ سوم صنایع پر سود جهان می باشد. بد نیست بدانید بیش از یکصد میلیون نفر در حهان در صنعت دخانیات مشغول به کار هستند. سالانه بیش از 5 هزار و 600 میلیارد نخ سیگار در جهان مصرف می شود که تجارتی معادل 330 میلیارد دلار را منجر می شود. فقط در ایران خودمان بیش از 60 میلیارد نخ سیگار در سال مصرف می گردد و حجم تجارت دخانیات ایران بیش از ده هزار میلیارد تومان در سال است. با این حساب نباید انتظار داشت که این صنعت پرسود بی کار نشسته است و در جهت سودآوری بیشتر فعالیتی نمی کند. البته از آنجا که جامعه به شدت به زیان های سیگار پی برده است و روی آن حساس است، باید فریبکاری هایی هم برای جامعه به معرض نمایش گذاشت.

بد نیست نگاهی به روند تبلیغات سیگار در دوره های مختلف بیندازیم. در اوایل کار که اطلاعات مردم نسبت به سیگار بسیار کم بود، کمپانی های دخانیات با تبلیغات وسوسۀ لذت بردن از سیگار، آنها را به این سمت هدایت می کردند، و مدام از کلمۀ pleasure به معنای لذّت بردن در تبلیغاتشان استفاده می کردند.

فریبکاری های شرکتهای دخانیات
تبلیغ زیر می گوید "به جایی بیایید که طعم آنجاست. به کشور مالبرو بیایید".

فریبکاری های شرکتهای دخانیات
البته بماند که با تبلیغات وسیع مردم را به این سمت هدایت می کردند که سیگار باعث جذاب شدن شما در جمع می شود و ... .

اما به مرور که مردم کم کم فهمیدند و جامعه نسبت به این مساله حساس شد، روند تبلیغاتی تغییر کرد، دیگر صحبت از لذت بردن نمی شد و تاکید بیشتر بر روی کیفیت توتون بود. حتی تبلیغات زیادی با این مضمون تولید می شد که این سیگارها چون فیلتر دارند سالم تر هستند و حتی برخی تولید کنندگان سیگار از قشر پزشکان در تبلیغاتشان استفاده می کردند و وانمود می کردند که سیگارهای ما انتخاب پزشکان است و سالم ترند.

فریبکاری های شرکتهای دخانیات
فریبکاری های شرکتهای دخانیات
باز هم آگاهی مردم بیشتر و بیشتر شد و البته روش های تبلیغی شرکتهای دخانیات نیز پیشرفته تر و حرفه ای تر شد. در جهان نمونه ای مثل صنعت دخانیات را نمی یابیم که اینقدر در تبلیغ مصرف سیگار به مردم حرفه ای و غیر مستقیم عمل کند. آنها تا جایی پیش رفتند که اساساً به مساله کاملاً روانشناسانه نگاه کردند و با دانش کامل نسبت به روانشناسی مصرف سیگار اقدام به تبلیغات هوشمندانه مختلف کردند. آنها تا جایی پیش رفتند که به طور کل تمرکزشان را بر روی ضمیر ناخودآگاه افراد گذاشتند و از این طریق اقدام نمودند. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می کنیم.

در فیلمهای بسیاری به آخرین درخواست یک اعدامی اشاره شد. آخرین درخواست یک اعدامی همواره یک نخ سیگار بوده است. این در ضمیر ناخودآگاه افراد می نشیند و به مرور این تصور بر آنها حاکم می شود که سیگار با ارزش ترین چیز جهان می باشد. آن اعدامی در آخرین لحظه نه تمایلی داشت مادر زجر کشیده اش ببیند، همسر یا فرزندانش را ببیند. پدر و برادر و .... ، نه هیچ کدام. فقط و فقط درخواست یک نخ سیگار را دارد. آنقدر این مساله در ضمیر ناخودآگاه سیگاری ها نشسته است که امروزه تقریباً درخواست یک نخ سیگار در لحظۀ اعدام تبدیل به بخشی از مراسم اعدام شده است و مدام این باور به مردم القاء می شود که یک نخ سیگار با ارزش ترین چیز این جهان می باشد.

فریبکاری های شرکتهای دخانیات
شرکتهای دخانیات به مرور زمان کشف کردند که سیگاریها هیچ تمایلی به مشاهده هشدارهای سلامتی ندارند. آنها یک عمر خودشان را فریب می دهند و به هر عذر و بهانه ای به اعتیادشان به نیکوتین ادامه می دهند. از این رو با ترفندی هوشمندانه و البته آگاهانه و هدفمند، خودشان شدند سر دمدار مبارزه با مصرف دخانیات. آنها فلش های تبلیغاتی و توجهات را به سمتی بردند که می دانستند سیگاریها مدام از آن سمت دوری و پرهیز می کنند. مساله سلامتی. تبلیغات سرطان، تبلیغات بیماری های کشنده و ... . آنها به خوبی می دانستند که این تبلیغات بی اثر است.

به یک فرد سیگاری بگویید که سیگار شما را می کشد، چه خواهد کرد. اولین واکنش او این خواهد بود که سیگاری را روشن خواهد کرد. واقعاً چرا؟ دلیل این مساله در روانشناسی سیگار نهفته است.

خط قرمز شرکتهای دخانیات که نمی خواهند شما بدانید؟


خط قرمز دانستن روانشناسی سیگار است. آقای "آلن کار" اولین کسی بود که در جهان به روانشناسی واقعی مصرف سیگار پرداخت. او در کتابش با نام "روش ساده آلن کار برای ترک سیگار" به واقعیتهایی اشاره می کند که شرکتهای دخانیات از دانستن این واقعیتها توسط مردم وحشت دارند. برای اولین بار شخصی در جهان پیدا شد که رازهای مگوی شرکت های دخانیات را بازگو کرد. در ادامه به برخی دروغ های بزرگ که در کمپین های به ظاهر بر علیه سیگار در طول سالها در ذهن افراد فرو کرده اند می پردازم تا خودتان بدانید که خیانت بزرگ را نه شرکتهای دخانیات، بلکه اساساً جامعه پزشکی به بشریت کرده است. البته جامعه پزشکی خودش در این زمینه فریب تبلیغات هوشمندانه این کمپانی ها را خورده است، به نوعی بد رَکَبی خورده است.

توهماتی که تبلیغات غیر مستقیم به خورد ذهن مردم داده اند:

  • ترک سیگار بسیار مشکل است
  • ترک سیگار نیاز به ارادۀ قوی دارد
  • سیگار به شما آرامش می دهد
  • سیگار به شما کمک می کند تمرکز کنید
  • سیگار خستگی را برطرف می کند
  • سیگار استرس را برطرف می کند
  • و ...

در واقع دلیل اصلی که مردم به سیگار کشیدن ادامه می دهند، نه خود مساله اعتیاد به نیکوتین است، بلکه این توهماتی است که در طول این سالها به خورد ذهن مردم داده اند و در واقع با شستشوی مغزی افراد، ضمیر ناخودآگاه آنها را بردۀ سیگار کرده اند.

اگر در زمینه روانشناسی سیگار علاقمند به مطالعۀ بیشتر هستید توصیه می کنم حتماً کتاب "روش سادۀ آلن کار برای ترک سیگار" را مطالعه نمایید. خوشبختانه این کتاب در سایت خوش آموز به صورت رایگان ترجمه شده است و در اختیار شما عزیزان قرار دارد.


نمایش دیدگاه ها (1 دیدگاه)

کورش ۱۳۹۸/۰۳/۳۰

درود
عین واقعیت

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.


دسته بندی مطالب خوش آموز