خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


شش روش برای گفتن یک چیز مشابه

شش روش برای گفتن یک چیز مشابه
نویسنده : امیر انصاری
در این بخش، عوامل (factors) و مضرب ها (multiples) را به شما معرفی می کنم، و به شما نشان خواهم داد که ارتباط بین این دو مفهوم مهم به چه شکلی می باشد. همانطور که در فصل 4 بحث کردم، ضرب (multiplication) و تقسیم (division) عملیات معکوس (inverse operations) یکدیگر می باشند. برای مثال، معادله زیر برقرار می باشد:

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار



5 . 4 = 20

پس، عملیات معکوس آن نیز صحیح می باشد:
20 ÷ 4 = 5

شما ممکن است متوجه شده باشید که در ریاضی، شما تمایل دارید تا یک چیز یکسان را بارها و بارها تجربه کنید. برای مثال، برای صحبت کردن در مورد این رابطه، ریاضیدانان شش روش مختلف دارند.

سه بیانیه (statements) زیر همگی بر روی رابطه بین 5 و 20 از منظر ضرب، تمرکز دارند:

  • 5 ضرب در یک عددی می شود 20
  • 5 عاملی(فاکتوری) از 20 می باشد
  • 20 مضربی از 5 می باشد

در دو تا از این مثال ها، شما می توانید ببینید که رابطه با کلمات ضرب و مضرب منعکس شده است. در مورد سایر مثال ها، یادتان باشد که دو عامل (فاکتور) وجود دارند که می توانند در یکدیگر ضرب شوند و حاصلضرب (product) یکسانی تولید کنند.

به طرز مشابهی، هر سه بیانیه زیر همگی بر روی رابطه بین 5 و 20 از منظر تقسیم، تمرکز دارند:

  • 20 تقسیم بر یک عددی می شود 5
  • 20 بر 5 بخش پذیر (divisible) است
  • 5 مقسوم علیه (divisor) عدد 20 می باشد

چرا ریاضیدانان به اینهمه کلمه برای بیان یک چیز نیاز دارند؟ شاید به همان دلیلی که اسکیموها برای "برف" نیاز به واژه های زیاد و متفاوتی دارند. در هر صورت، در این فصل بر روی واژه ها عامل (فاکتور) و مضرب تمرکز خواهم کرد. هنگامی که مفاهیم را درک کنید، اینکه کدام عبارت را برای بیانش انتخاب کنید، در کل خیلی مهم نیست.



نمایش دیدگاه ها (1 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.