خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


چهار عمل اصلی

چهار عمل اصلی
نویسنده : امیر انصاری
تمرینات این قسمت در ارتباط با این موضوعات می باشند: بازنویسی معادله ها با استفاده از عملیات معکوس و ویژگی جابجایی، درک ویژگی شرکت پذیری، کار کردن با نامعادلاتی همچون \(\gt\)، \(\lt\)، \(\ne\)، و \(\approx\)، محاسبۀ توان ها. برای مشاهدۀ پاسخنامه اینجا کلیک کنید.

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار



  1. با استفاده از عملیات های معکوس (inverse operations)، یک شکل جایگزین برای هر کدام از معادلات زیر بنویسید:
    1. \(8+9=17\)
    2. \(23-13=10\)
    3. \(15 \cdot 5=75\)
    4. \(132 \div 11=12\)

  2. با استفاده از ویژگی جابجایی (commutative property) شکل جایگزینی برای هر کدام از معادلات زیر بنویسید:
    1. \(19+35=54\)
    2. \(175+88=263\)
    3. \(22 \cdot 8=176\)
    4. \(101 \cdot 99=9,999\)

  3. با استفاده از عملیات های معکوس و ویژگی جابجایی، هر سه شکل جایگزین برای هر معادله را بیابید:
    1. \(7+3=10\)
    2. \(12-4=8\)
    3. \(6 \cdot 5=30\)
    4. \(18 \div 2=9\)

  4. در هر معادله جاهای خالی را پر کنید:
    1. \(\text{ _____ } - 74 = 36\)
    2. \(\text{ _____ } \cdot 7 = 105\)
    3. \(45 + \text{ _____ } = 132\)
    4. \(273 - \text{ _____ } = 70\)
    5. \(8 \cdot \text{ _____ } = 648\)
    6. \(180 \div \text{ _____ }=9\)

  5. \((8 \cdot 6)+10=?\)

  6. \(123 \div (145-144)=?\)

  7. دو مسالۀ زیر را حل کنید.
    1. \((40 \div 2)+6=?\)
    2. \(40 \div (2+6)=?\)
    آیا پرانتزها تفاوتی در نتیجه ایجاد می کنند؟

  8. دو مسالۀ زیر را حل کنید:
    1. \((16+24)+19=?\)
    2. \(16+(24+19)=?\)
    آیا پرانتزها تفاوتی در نتیجه ایجاد می کنند؟

  9. دو مسالۀ زیر را حل کنید:
    1. \((18 \cdot 25) \cdot 4=?\)
    2. \(18 \cdot (25 \cdot 4)=?\)
    آیا پرانتزها تفاوتی در نتیجه ایجاد می کنند؟

  10. \(93,769 \cdot 2 \cdot 5=?\)
    (راهنما: از ویژگی شرکت پذیری در ضرب (associative property for multiplication) برای ساده تر کردن این مسأله استفاده کنید.)

  11. نماد صحیح \((=,\gt,\lt)\) را در جاهای خالی قرار دهید:
    1. \(4+6 \text{ _____ } 13\)
    2. \(9 \cdot 7 \text{ _____ } 62\)
    3. \(33-16 \text{ _____ } 60 \div 3\)
    4. \(100 \div 5 \text{ _____ } 83-63\)

  12. نماد \(\ne\) را به \(\gt\) یا \(\lt\) تغییر دهید:
    1. \(17+14 \ne 33\)
    2. \(144-90 \ne 66\)
    3. \(11 \cdot 14 \ne 98\)
    4. \(150 \div 6 \ne 20\)

  13. یک پاسخ تقریبی برای \(10,002 - 6007\) بیابید.

  14. مقدار توان های زیر را بیابید:
    1. \(6^2\)
    2. \(3^5\)
    3. \(2^7\)
    4. \(2^8\)
      (راهنما: شما می توانید با استفاده از پاسخ گزینۀ c کارتان را ساده تر کنید.)

  15. مقدار توان های زیر را بیابید:
    1. \(10^4\)
    2. \(10^{10}\)
    3. \(10^{15}\)
    4. \(10^1\)



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.