خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
2A Right place, wrong person
این درس با واژگانی در ارتباط با تعطیلات آغاز می شود. بعد از آن تمرین خواندن و صحبت کردن دارید. دو خاطره از جو و لورا خواهید خواند که در جای زیبایی اما با شخص نامناسبی به مسافرت رفته بودند و همین منجر به ایجاد مشکلاتی برای آنها شده بود. بعد از آن تمرین گوش دادن دارید که ادامۀ داستان جو و لورا و البته این بار از زبان شخص مقابلشان است. بعد از آن گرامری در ارتباط با افعال باقاعده و بی قاعده در گذشتۀ ساده دارید. در ادامه تلفظ \(\text{-ed}\) در انتهای افعال باقاعده را تمرین می کنید. بخش آخر این درس تمرین صحبت کردن است.
برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید
برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید
ما تنها زمانی \(\text{e}\) را در \(\text{-ed}\) تلفظ می کنیم که قبل از آن یک \(\text{t}\) یا \(\text{d}\) وجود داشته باشد.
مانند: \(\text{wanted, ended}\)
در این افعال \(\text{-ed=/ɪd/}\)
منفی: اوه، نه! چه بد! ...
سوالی: آیا گران بود؟ چرا؟ چی شد؟ ...
\(\text{3a}\)
\(\text{4b}\)
\(\text{3c}\)
\(\text{4a}\)
\(\text{4b}\)
\(\text{4c}\)
\(\text{5b}\)
\(\text{5c}\)
\(\text{6a}\)
برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید
برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید
\(\text{2A}\) جایِ مناسب، شخص نامناسب
1 واژگان
تعطیلات
-
در عرض یک دقیقه پنج چیز را بنویسید که دوست دارید در تعطیلات انجامشان دهید. برای مثال، آرامش داشتن، و رفتن به موزه. سپس آنها را با یک دوست مقایسه کنید.
-
صفحۀ \(152\) بانک واژگان تعطیلات.
-
برای مشاهدۀ صفحۀ \(152\) اینجا کلیک کنید.
-
برای مشاهدۀ صفحۀ \(152\) اینجا کلیک کنید.
-
به صورت دو نفره، با استفاده از پرسشنامۀ تعطیلات، با دوستتان مصاحبه کنید. از او بپرسید چرا؟
2 خواندن و صحبت کردن
-
به صورت دونفره کار کنید. \(\text{A}\) دربارۀ تعطیلات جو می خواند. \(\text{B}\) دربارۀ تعطیلات لورا می خواند. پاسخ سوالات \(1-5\) را بیابید.
مکان عالی است، هوا فوق العاده است
اما اگر با شخص نامناسبی باشید، تعطیلات می تواند فاجعه باشد...
جو 28 ساله، یک مهماندار هواپیما
اکتبر سال گذشته، من همراه با دوست دخترم میا به یک تعطیلات دو هفته ای در تایلند رفتیم. تعطیلات خوب شروع شد. ما دو روز را در بانکوک گذراندیم و بازارهای شناور (بازارهایی که روی قایق و در آب هستند) و کاخ سلطنتی را دیدیم. اما وقتی که بانکوک را ترک کردیم اوضاع بد پیش رفت. من می خواستم که در یک خوابگاه اقامت کنم، که خیلی ساده اما تمیز بود، اما میا گفت که آنها راحت نیستند. بنابراین در یک هتل خیلی گران اقامت کردیم. من می خواستم که جو محلی را تجربه کنم اما میا فقط می خواست که به خرید برود. من گمان می کردم که میا را خوب می شناسم اما شما تا زمانی که با شخصی به سفر نروید نمی توانید او را خوب بشناسید. افتضاح بود! ما در مورد همه چیز بحث می کردیم.
برای چهار روز آخر سفرمان به کوچانگ رفتیم، که یک جزیرۀ زیبا بود. مانند بودن در بهشت بود. هوا زیبا و ساحل ها فوق العاده بودند، اما ما بدون اینکه صحبتی کنیم فقط حمام آفتاب می گرفتیم. آخرین شب اقامتمان را در بانکوک سپری کردیم و چند مسافر استرالیایی را در آنجا ملاقات کردیم. آنها واقعاً مهربان بودند و میا شروع به معاشقه با یکی از پسرها کرد. این پایان ماجرا بود. وقتی که روز بعدش به فرودگاه بین المللی اُهار رسیدیم تصمیم به جدایی گرفتیم. من صدها عکس گرفتم اما وقتی که به خانه رسیدم آنها را به هیچ کس نشان ندادم.
لورا 26 ساله، یک پرستار
بهار گذشته، من و بهترین دوستم ایزابلا یک تعطیلات را در کاستاریکا رزرو کردیم. ما یک خانۀ کوچک با منظره ای فوق العاده از اقیانوس را برای یک هفته اجاره کردیم. در آخرین دقایق دوست دیگری به نام لیندا پرسید که آیا او هم می تواند با ما همراه شود. از آنجا که او با دوست پسرش مشکلی داشت ما برایش احساس تأسف کردیم و به او پاسخ مثبت دادیم.
کاستا ریکا جادویی بود و هوا عالی بود، اما این تعطیلات به یک دلیل ساده فاجعه بود: لیندا خیلی خسیس بود! او شغل خوبی داشت و بنابراین فقیر نبود، اما فقط نمی خواست پولی بابت چیزی بپردازد. هنگامی که به گشت و گذار می پرداختیم او نمی خواست که هیچ گردش دریایی یا هر فعالیت طبیعی دیگری که هزینه بر بود را انجام دهد. وقتیکه به یک تور زیپ لاین رفتیم، او اعتراض کرد که آن خیلی گران است. هنگامیکه می خواستیم شام یا ناهار بخوریم، او همیشه می خواست که به رستوران های ارزان برود یا اینکه یک ساندویچ بخرد و در خانه بخورد. اما شبی که من او و ایزابلا را به تولدم دعوت کردم، او گرانترین غذای موجود در منو را انتخاب کرد! بدترین چیز این بود که با وجود اینکه پول خانه را ایزابلا و من پرداخت کرده بودیم، لیندا حتی یک بار هم برای ما یک قهوه یا تنقلات نخرید.
من دوست داریم که روزی دوباره به کاستاریکا برگردم...اما بدون لیندا.
-
اکنون به دوستتان دربارۀ تعطیلاتی که خوانده اید بگویید. از سوالات \(1-5\) کمک بگیرید.
-
متن دوستتان را بخوانید. به صورت دو نفره معانی کلمات و عبارات هایلایت شده را حدس بزنید. فکر می کنید تعطیلات کدامیک بدتر بوده است؟ چرا؟
-
آیا تا بحال به تعطیلاتی رفته اید که خیلی زیاد از آن لذت نبرده باشید؟ چه اتفاقی افتاده است؟
3 گوش دادن
-
\(\text{1.34}\) شما به میا و لیندا که دربارۀ تعطیلاتشان صحبت می کنند گوش خواهید داد. ابتدا به میا گوش دهید. آیا او با جو دربارۀ تعطیلات موافق است؟
-
برای مشاهدۀ متن این فایل صوتی همراه با ترجمۀ آن اینجا کلیک کنید.
-
برای مشاهدۀ متن این فایل صوتی همراه با ترجمۀ آن اینجا کلیک کنید.
-
دوباره گوش دهید. میا دربارۀ موارد زیر چه گفت؟
-
\(\text{1.35}\) حالا به لیندا گوش دهید. نظر او راجع به تعطیلات چیست؟ سپس دوباره گوش دهید. او دربارۀ چیزهای زیر چه گفت؟
-
برای مشاهدۀ متن این فایل صوتی همراه با ترجمۀ آن اینجا کلیک کنید.
-
برای مشاهدۀ متن این فایل صوتی همراه با ترجمۀ آن اینجا کلیک کنید.
-
بیشتر به چه کسی همدردی می کنید، جو یا میا؟ لورا یا لیندا؟
4 گرامر
گذشتۀ ساده: افعال با قاعده و بی قاعده
-
شکل گذشتۀ سادۀ افعال زیر چه می باشد؟ آیا آنها باقاعده هستند یا بی قاعده اند؟ پاسخ هایتان را در متن جو درست آزمایی کنید.
-
اکنون زیر افعال گذشتۀ ساده در متن لورا خط بکشید. شکل پایۀ آنها چه می باشد؟
-
دو فعل زمان گذشتۀ منفی را در هر دو متن بیابید.
-
چگونه در زمان گذشتۀ ساده شکل منفی و سوالی را با افعال معمولی می سازید؟
-
چگونه در زمان گذشتۀ ساده شکل منفی و سوالی را با \(\text{was/were}\) می سازید؟
-
چگونه در زمان گذشتۀ ساده شکل منفی و سوالی را با \(\text{could}\) می سازید؟
-
چگونه در زمان گذشتۀ ساده شکل منفی و سوالی را با افعال معمولی می سازید؟
-
صفحۀ \(128\) بانک گرامر \(\text{2A}\). دربارۀ گذشتۀ ساده بیشتر بدانید و آن را تمرین کنید.
-
برای مشاهدۀ صفحۀ \(128\) اینجا کلیک کنید.
-
برای مشاهدۀ صفحۀ \(128\) اینجا کلیک کنید.
5 تلفظ
افعال باقاعده: \(\text{-ed}\) پایانی
-
\(\text{1.37}\) گوش دهید و این جملات را تکرار کنید.
نکات تلفظ
-
افعال با قاعدۀ گذشتۀ ساده که به \(\text{-ed}\) ختم می شوند، می توانند به سه روش مختلف تلفظ شوند:
-
\(\text{-ed}\) در افعالی که به به حروف صامت \(\text{/k/}\)، \(\text{/p/}\)، \(\text{/f/}\)، \(\text{/s/}\)، و \(\text{/tʃ/}\) ختم می شوند، \(\text{/t/}\) تلفظ می شود.
مانند: \(\text{looked, hoped, laughed, passed, washed, watched}\)
-
\(\text{-ed}\) بعد از حروف صدادار \(\text{/d/}\) تلفظ می شود.
مانند: \(\text{arrived, chanaed, showed}\)
این گروه بزرگترین گروه می باشد.
-
\(\text{-ed}\) بعد از افعالی که به \(\text{/t/}\) یا \(\text{/d/}\) ختم می شوند، \(\text{/ɪd/}\) تلفظ می شود.
مانند: \(\text{hated, decided}\)
-
\(\text{-ed}\) در افعالی که به به حروف صامت \(\text{/k/}\)، \(\text{/p/}\)، \(\text{/f/}\)، \(\text{/s/}\)، و \(\text{/tʃ/}\) ختم می شوند، \(\text{/t/}\) تلفظ می شود.
-
تفاوت بین مورد اول و دوم خیلی اندک است و تنها گاهی اوقات منجر به مشکلات ارتباط برقرار کردن می شود. مهمترین چیزی که در این سطح از زبان آموزی باید به آن توجه کنید گزینۀ سوم است.
حروف بی صدا (consonants) ها دو نوع هستند:
-
حروف بی صدایِ صدادار (Voiced consonant): حروف بی صدایِ صدادار در گلو و با لرزش تارهای صوتی ایجاد می شوند، مانند \(\text{/b/}\)، \(\text{/l/}\)، \(\text{/m/}\)، \(\text{/v/}\)، و ...
-
حروف بی صدایِ صامت (unvoiced consonant): حروف بی صدایِ صامت در دهان و بدون لرزش تارهای صوتی ایجاد می شوند، مانند \(\text{/k/}\)، \(\text{/p/}\)، \(\text{/t/}\)، \(\text{/s/}\)، و ...
-
برای تشخیص این دو از یکدیگر دستتان را روی گلویتان قرار دهید و حروف را ادا کنید. در حروف بی صدایِ صدادار، باید لرزشی در زیر دستتان حس کنید. اما در مورد حروف بی صدایِ صامت این لرزش وجود نخواهد داشت.
-
افعال با قاعدۀ گذشتۀ ساده که به \(\text{-ed}\) ختم می شوند، می توانند به سه روش مختلف تلفظ شوند:
-
شکل گذشتۀ سادۀ این افعال را بگویید. در کدامیک از آنها \(\text{-ed}\) به شکل \(\text{/ɪd/}\) تلفظ می شود؟
-
\(\text{1.38}\) گوش دهید و پاسخ هایتان را درست آزمایی کنید.
افعال گذشتۀ سادۀ باقاعده
یادتان باشد که ما معمولاً \(\text{e}\) را در \(\text{-ed}\) را تلفظ نمی کنیم. \(\text{-ed}\) پایانی معمولاً \(\text{/t/}\) یا \(\text{/d/}\) تلفظ می شود. تفاوت بین این دو خیلی اندک است.ما تنها زمانی \(\text{e}\) را در \(\text{-ed}\) تلفظ می کنیم که قبل از آن یک \(\text{t}\) یا \(\text{d}\) وجود داشته باشد.
مانند: \(\text{wanted, ended}\)
در این افعال \(\text{-ed=/ɪd/}\)
6 صحبت کردن
-
به بخش "آخرین تعطیلاتِ شما" \(\text{(Your last vacation)}\) در زیر نگاه کنید. سوالات چه هستند؟
-
به پاسخ هایتان به این سوالات فکر کنید.
-
به صورت دونفره کار کنید. از دوستتان دربارۀ تعطیلاتش سوال کنید. به چیزی که او می گوید علاقه نشان دهید و اطلاعات بیشتری از او بخواهید. سپس نقش هایتان را عوض کنید.
زبان مفید برای نشان دادن علاقه
مثبت: جداً؟ واو! فوق العاده است! عالیه! ...منفی: اوه، نه! چه بد! ...
سوالی: آیا گران بود؟ چرا؟ چی شد؟ ...
پاسخ تمرینات
\(\text{3a}\)
\(\text{4b}\)
\(\text{3c}\)
\(\text{4a}\)
\(\text{4b}\)
\(\text{4c}\)
\(\text{5b}\)
\(\text{5c}\)
\(\text{6a}\)
لیست دوره های آموزش زبان در سایت خوش آموز
لیست کتاب های دو زبانه در سایت خوش آموز
- دورۀ رایگان آموزش انگلیسی با کتاب امریکن انگلیش فایل (American English File)
- ترجمۀ رایگان کتاب Essential Grammar in Use
- یادگیری انگلیسی آمریکایی-مکالمات و دیالوگ های روزمره
لیست کتاب های دو زبانه در سایت خوش آموز
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: