خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


تمرین 17: قانون کسینوس، استفادۀ کاربردی

تمرین 17: قانون کسینوس، استفادۀ کاربردی
نویسنده : امیر انصاری
ورزش دوچرخه سواری در کوهستان در دهۀ \(1970\) محبوب شد. دوچرخۀ کوهستان برای دوچرخه سواری آف رود (خارج از جاده) طراحی شد. هندسۀ دوچرخۀ کوهستان شامل دو مثلث است که برای ایمنی دوچرخه سوار طراحی شده اند. زاویۀ صندلی (seat angle) و زاویۀ لولۀ جلو (head tube angle) زوایای بسیار مهمی هستند که بر روی موقعیت دوچرخه سوار و کارآیی دوچرخه تاثیر می گذارند. زوایای داخلیِ بدنۀ دوچرخۀ کوهستان نشان داده شده در تصویر زیر را محاسبه کنید.

سیستم یکپارچۀ سازمانی راهکار



تمرین 17: قانون کسینوس، استفادۀ کاربردی

پاسخ


در حل این مسأله اویۀ صندلی (seat angle) را \(\angle{S}\) و زاویۀ لولۀ جلو (head tube angle) را \(\angle{H}\) می نامیم:
$$
\angle{S} = \cos^{-1} \biggl( \frac{50^2+40^2-54^2}{2(50)(40)} \biggr) = 72.782...\\
\angle{S} \approx 73^{\circ}\\
\text{ }\\[2ex]
\angle{H} = \cos^{-1} \biggl( \frac{50^2+54^2-40^2}{2(50)(54)} \biggr) = 45.035...\\
\angle{H} \approx 45^{\circ}
$$
زاویۀ سوم نیز به سادگی با استفاده از قانون جمع زوایای داخلی مثلث که برابر با \(180^{\circ}\) می باشند بدست می آید. زاویۀ سوم برابر با \(62^{\circ}\) می باشد.



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.