خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ توابع درجه دوم در شکل رأس
برای انجام این فعالیت به یک کاغذ شبکه ای یا فناوری ترسیم نمودار نیاز دارید.
یادداشت مترجم: رویۀ این کتاب برای آموزش مفاهیم جدید اینگونه است که ابتدا در بخشی با عنوان "بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ موضوع" با سوالاتی شما را آماده می سازد. البته در ادامه مسأله را کاملاً برای شما باز می کند و با مثال های متعدد آن را برای شما کاملاً جا می اندازد. سعی کنید در بخش اشاره شده تا می توانید روی پاسخ ها فکر کنید و عمیق شوید، این کار به شما کمک می کند تا سوال هایی دربارۀ موضوع در ذهنتان ایجاد گردد و در ادامه بهتر مطالب آموزش داده شده و مثال های بعدی را درک کنید.
بخش \(\text{A}\): نمودار \(f(x)=x^2\) را با نمودار \(f(x)=ax^2, a \ne 0\) مقایسه کنید
-
-
نمودار توابع زیر را، با کمک فناوری یا بدون کمک آن، در یک صفحۀ مختصات یکسان ترسیم کنید.
-
نمودار هر کدام از این توابع را با نمودار تابع \(f(x)=x^2\) مقایسه کنید و آن را با واژگانی همچون "باریک تر"، "عریض تر"، و "بازتاب" توصیف کنید.
-
بین پارامتر \(a\) و شکل نمودار متناظر آن، چه ارتباطاتی را مشاهده می کنید؟
-
نمودار توابع زیر را، با کمک فناوری یا بدون کمک آن، در یک صفحۀ مختصات یکسان ترسیم کنید.
-
-
با استفاده از تنوعی از مقادیر برای \(a\)، چندین تابع به شکل \(f(x)=ax^2\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در این تنوع بگنجانید.
-
پیش بینی کنید که نمودار این توابع در مقایسه با نمودار تابع \(f(x)=x^2\) چگونه خواهند بود. حدس هایتان را درست آزمایی کنید.
-
با استفاده از تنوعی از مقادیر برای \(a\)، چندین تابع به شکل \(f(x)=ax^2\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در این تنوع بگنجانید.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
برای هر کدام از موارد زیر قانونی را ایجاد کنید که نشان دهد چگونه مقدار \(a\) در \(f(x)=ax^2\) نمودار \(f(x)=x^2\) را تعییر می دهد:
-
هنگامی که \(a\) عددی مثبت و بزرگتر از \(1\) باشد
-
هنگامی که \(a\) عددی مثبت و کوچکتر از \(1\) باشد
-
هنگامی که \(a\) عددی منفی باشد
-
هنگامی که \(a\) عددی مثبت و بزرگتر از \(1\) باشد
بخش \(\text{B}\): نمودار \(f(x)=x^2\) را با نمودار \(f(x)=x^2+q\) مقایسه کنید
-
-
با استفاده از مقادیر متنوعی برای \(q\)، چندین تابع مختلف در شکل \(f(x)=x^2+q\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در آن بگنجانید.
-
پیش بینی کنید که این توابع در مقایسه با \(f(x)=x^2\) چگونه خواهند بود. حدس هایتان را درست آزمایی کنید.
-
با استفاده از مقادیر متنوعی برای \(q\)، چندین تابع مختلف در شکل \(f(x)=x^2+q\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در آن بگنجانید.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
برای هر کدام از موارد زیر قانونی را ایجاد کنید که نشان دهد چگونه مقدار \(q\) در \(f(x)=x^2+q\) نمودار \(f(x)=x^2\) را تغییر می دهد:
-
هنگامی که \(q\) عددی مثبت باشد
-
هنگامی که \(q\) عددی منفی باشد
-
هنگامی که \(q\) عددی مثبت باشد
بخش \(\text{C}\): نمودار \(f(x)=x^2\) را با نمودار \(f(x)=(x-p)^2\) مقایسه کنید
-
-
به کمک تنوعی از مقادیر \(p\)، چندین تابع در شکل \(f(x)=(x-p)^2\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در این تنوع بگنجانید.
-
پیش بینی کنید که این نمودارها در مقایسه با نمودار \(f(x)=x^2\) چگونه خواهند بود. حدس هایتان را درست آزمایی کنید.
-
به کمک تنوعی از مقادیر \(p\)، چندین تابع در شکل \(f(x)=(x-p)^2\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در این تنوع بگنجانید.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
برای هر کدام از موارد زیر قانونی را ایجاد کنید که نشان دهد چگونه مقدار \(p\) در \(f(x)=(x-p)^2\) نمودار \(f(x)=x^2\) را تغییر می دهد:
-
هنگامی که \(p\) عددی مثبت باشد
-
هنگامی که \(p\) عددی منفی باشد
-
هنگامی که \(p\) عددی مثبت باشد
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: