خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ توابع درجه دوم در شکل رأس

بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ توابع درجه دوم در شکل رأس
نویسنده : امیر انصاری
برای انجام این فعالیت به یک کاغذ شبکه ای یا فناوری ترسیم نمودار نیاز دارید.

نرم افزار سامانه مودیان راهکار



یادداشت مترجم: رویۀ این کتاب برای آموزش مفاهیم جدید اینگونه است که ابتدا در بخشی با عنوان "بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ موضوع" با سوالاتی شما را آماده می سازد. البته در ادامه مسأله را کاملاً برای شما باز می کند و با مثال های متعدد آن را برای شما کاملاً جا می اندازد. سعی کنید در بخش اشاره شده تا می توانید روی پاسخ ها فکر کنید و عمیق شوید، این کار به شما کمک می کند تا سوال هایی دربارۀ موضوع در ذهنتان ایجاد گردد و در ادامه بهتر مطالب آموزش داده شده و مثال های بعدی را درک کنید.

بخش \(\text{A}\): نمودار \(f(x)=x^2\) را با نمودار \(f(x)=ax^2, a \ne 0\) مقایسه کنید


    1. نمودار توابع زیر را، با کمک فناوری یا بدون کمک آن، در یک صفحۀ مختصات یکسان ترسیم کنید.

      بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ توابع درجه دوم در شکل رأس
    2. نمودار هر کدام از این توابع را با نمودار تابع \(f(x)=x^2\) مقایسه کنید و آن را با واژگانی همچون "باریک تر"، "عریض تر"، و "بازتاب" توصیف کنید.

    3. بین پارامتر \(a\) و شکل نمودار متناظر آن، چه ارتباطاتی را مشاهده می کنید؟

    1. با استفاده از تنوعی از مقادیر برای \(a\)، چندین تابع به شکل \(f(x)=ax^2\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در این تنوع بگنجانید.

    2. پیش بینی کنید که نمودار این توابع در مقایسه با نمودار تابع \(f(x)=x^2\) چگونه خواهند بود. حدس هایتان را درست آزمایی کنید.

تأمل کنید و پاسخ دهید


  1. برای هر کدام از موارد زیر قانونی را ایجاد کنید که نشان دهد چگونه مقدار \(a\) در \(f(x)=ax^2\) نمودار \(f(x)=x^2\) را تعییر می دهد:
    1. هنگامی که \(a\) عددی مثبت و بزرگتر از \(1\) باشد
    2. هنگامی که \(a\) عددی مثبت و کوچکتر از \(1\) باشد
    3. هنگامی که \(a\) عددی منفی باشد

بخش \(\text{B}\): نمودار \(f(x)=x^2\) را با نمودار \(f(x)=x^2+q\) مقایسه کنید


    1. نمودار توابع زیر را، با کمک فناوری یا بدون کمک آن، در یک صفحۀ مختصات یکسان ترسیم کنید.
      بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ توابع درجه دوم در شکل رأس
    2. نمودار هر تابع را با نمودار تابع \(f(x)=x^2\) مقایسه کنید و آن را توصیف کنید.

    3. بین پارامتر \(q\) و موقعیت نمودار متناظر آن چه ارتباطاتی را می توانید مشاهده کنید؟

    1. با استفاده از مقادیر متنوعی برای \(q\)، چندین تابع مختلف در شکل \(f(x)=x^2+q\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در آن بگنجانید.

    2. پیش بینی کنید که این توابع در مقایسه با \(f(x)=x^2\) چگونه خواهند بود. حدس هایتان را درست آزمایی کنید.

تأمل کنید و پاسخ دهید


  1. برای هر کدام از موارد زیر قانونی را ایجاد کنید که نشان دهد چگونه مقدار \(q\) در \(f(x)=x^2+q\) نمودار \(f(x)=x^2\) را تغییر می دهد:
    1. هنگامی که \(q\) عددی مثبت باشد
    2. هنگامی که \(q\) عددی منفی باشد

بخش \(\text{C}\): نمودار \(f(x)=x^2\) را با نمودار \(f(x)=(x-p)^2\) مقایسه کنید


    1. نمودار توابع زیر را، با کمک فناوری یا بدون کمک آن، در صفحۀ مختصات یکسانی ترسیم کنید.
      بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ توابع درجه دوم در شکل رأس
    2. نمودار هر کدام از این توابع را با نمودار \(f(x)=x^2\) مقایسه و توصیف کنید.

    3. بین پارامتر \(p\) و موقعیت قرارگیری نمودار متناظر آن چه ارتباطاتی را مشاهده می کنید؟

    1. به کمک تنوعی از مقادیر \(p\)، چندین تابع در شکل \(f(x)=(x-p)^2\) بنویسید. هم مقادیر مثبت و هم مقادیر منفی را در این تنوع بگنجانید.

    2. پیش بینی کنید که این نمودارها در مقایسه با نمودار \(f(x)=x^2\) چگونه خواهند بود. حدس هایتان را درست آزمایی کنید.

تأمل کنید و پاسخ دهید


  1. برای هر کدام از موارد زیر قانونی را ایجاد کنید که نشان دهد چگونه مقدار \(p\) در \(f(x)=(x-p)^2\) نمودار \(f(x)=x^2\) را تغییر می دهد:
    1. هنگامی که \(p\) عددی مثبت باشد
    2. هنگامی که \(p\) عددی منفی باشد



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.