خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را

کاربر نامشخص کاربر نامشخص

ثبت سند حسابداری


با عرض سلامت باشید
در مورد ایجاد سند اتوماتیک که نرم افزار برای هر کدام از بخش های حسابداری ( نقدینگی یا خرید و تدارکات یا فروش) درست می نماید با محدودیت مواجه شده ام.
به عنوان مثال برای ثبت خرید که به صورت نسیه خریداری نموده ام به صورت اتومات در قسمت حسابدای سند ایجاد می شود در طرف حساب های خرید بدهکار و حساب های پرداختنی بستانکار اعمال شده است و اما در صورتی که در خرید های بعدی از حساب پیش پرداخت خرید انجام شده و یا خرید نسیه از طریق چک پرداختی و یا سایر حساب ها پرداخت شده باشد در هنگام ایجاد سند اتوماتیک که در قسمت حسابداری ایجاد شده است به بستانکاری همان حساب های پرداختنی که قبلا تعریف شده بود منظور شده است.
و اما در سایر نرم افزار های حسابداری به هنگام خرید یا فروش یا خزانه داری در همان پنجره ایجاد شده برای ثبت اطلاعات قسمتی برای انتخاب نوع حساب که برای سند اتومات لازم می باشد وجود دارد که عمل حسابداری را بسیار اسان می کند.
لطفا ما را در این مشکل راهنمایی کنید با تشکر
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ 00:00
کاربر نامشخص کاربر نامشخص
RE: ثبت سند حسابداری
با سلام.
وارد قسمت زیر شوید :
"تعاریف پایه - بازرگانی - تدارکات و خرید - انواع فاکتور خرید "
شما در این قسمت می توانید بینهایت نوع فاکتور خرید با اسامی متفاوت ایجاد نمایید. کاربرد این انواع در تولید سند حسابداری به اشکال مختلف می باشد.
برای هر نوع فاکتور خرید می توانید سرفصل خرید، سرفصل مالیات خرید و سرفصل تخفیفات خرید، جداگانه ای را معرفی نمایید. سیستم از روی اطلاعات این نوع فاکتور سرفصلهای حسابداری را انتخاب می نماید.
لطفآ نتیجه را به ما اطلاع دهید.
با تشکر.
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ 00:00
کاربر نامشخص کاربر نامشخص
RE: ثبت سند حسابداری
خیلی ممنونم از سایت خوبتان و تشکر می کنم که همیشه پیگیر و پاسخگو هستید"
در قسمت انواع فاکتور خرید مربوط به طرف بدهکار سند حسابداری می باشد که به صورت اتوماتیک ایجاد می شود. و اما برای تغییر طرف بستانکار سند حسابداری از کدام قسمت اقدام نمایم. به عنوان مثال از یک شخص (شرکت) به صورت نسیه خریداری نموده ام و سند زیر (صرفه نظر از مالیات و تخفیف)به صورت اتومات در قسمت حسابداری مالی ایجاد شده است
خرید(بدهکار) ***
حسابهای پرداختنی کوتاه مدت - تجاری(بستانکار) ****
و اما در خرید دیگر مربوط به همان شرکت این دفعه به صورت چک خریداری شده است و سند حسابداری مطلوب ما به صورت زیر باید باشد:
خرید(بدهکار) ***
اسناد پرداختنی کوتاه مدت - تجاری (بستانکار) ***
راهنمایی که شما ارائه دادید قسمت بدهکار سند حسابداری را تغییر می دهد. این طور که پیدا است باید از قسمت فروشندگان(اطلاعات پایه) اقدام نمود که با این وجود باید برای هرشخص یا شرکت چند نوع اسم وجود داشته باشد تا سند حسابداری درستی و طبق اصول حسابداری ایحاد شود. با این وجود که هر کدام از اشخااص یا شرکت چند نوع اسم وجود داشته باشد برای گزارشگیری مانده حساب ها مشکلات دیگری به وجود خواهد آمد.
اضافه بر مطالب فوق در صورتی که خرید که ما انجام می دهیم به صورت آرتیکل مرکب باشد یعنی انکه بخشی ازمبلغی خرید به صورت نسیه و بخشی دیگر به صورت چک و همچنین قسمت دیگر از حساب پیش پرداخت انجام شود و همه باید در یک سند حسابداری منظور گردد، برای این سند حسابداری باید چه کار انجام داد؟
در ضمن این مطالب برای سایر قسمت های نرم افزار مانند فروش ویا خزانه داری این مشکل را داریم.
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ 00:00
کاربر نامشخص کاربر نامشخص
RE: ثبت سند حسابداری
با سلام.
در فاکتورها گزینه ای به نام تسویه فاکتور وجود دارد که در فاکتورهای خرید از طریق آن می توان یک "اعلامیه پرداخت" ثبت کرد و در فاکتور فروش از طریق آن می توان یک "رسید دریافت" ثبت نمود.
اعلامیه پرداخت در واقع یک سند مرکب خزانه داری است که طی آن می توان موارد زیر را پرداخت کرد و بصورت یکجا ثبت نمود :
پرداخت چک ، پرداخت وجه نقد، خرج کردن چکهای دریافتی و ...
رسید دریافت نیز یک سند مرکب خزانه داری می باشد که طی آن می توان موارد زیر را دریافت کرد و بصورت یکجا ثبت نمود :
دریافت چک، وجه نقد و ...

وقتی از این گزینه استفاده می کنید به ازاء هر سند مرکب از نوع "اعلامیه پرداخت" یا "رسید دریافت" یک سند حسابداری ثبت می گردد.
البته چون منبع این سند سیستم خزانه داری می باشد شماره سند آن متفاوت از اسناد بخش بازرگانی می باشد.
یعنی عملآ امکان تسویه به شکلی که فرمودید در سیستم موجود می باشد.
[quote]
اضافه بر مطالب فوق در صورتی که خرید که ما انجام می دهیم به صورت آرتیکل مرکب باشد یعنی انکه بخشی ازمبلغی خرید به صورت نسیه و بخشی دیگر به صورت چک و همچنین قسمت دیگر از حساب پیش پرداخت انجام شود و همه باید در یک سند حسابداری منظور گردد، برای این سند حسابداری باید چه کار انجام داد؟
[/quote]
و اما در مورد شیوه سند زدن نکات زیر را مد نظر داشته باشید :
در سیستم های کامپیوتری از آنجا که تولید سند از روی فرمولهای از پیش تعریف شده ای می باشد معمولآ یکسری آرتیکل اضافی تولید می گردد که عملآ همدیگر را خنثی می کنند . به مثال زیر توجه کنید :

وقتی شما یک فاکتور خرید را ثبت می کنید در سیستم سندی مشابه الگوی زیر تولید می شود
حساب خرید : بدهکار
[b]حساب مرتبط با شخص (مثل حسابهای پرداختنی) : بستانکار[/b]

حال وقتی تسویه فاکتور را می زنید بسته به نوع تسویه که چکی است یا نقدی سندی مشابه شکل زیر ایجاد می شود (در اینجا فرض کرده ایم که بابت تسویه فاکتور خرید چکی از خودتان را پرداخت کرده اید) :
[b]حساب مرتبط با شخص (مثل حسابهای پرداختنی) : بدهکار[/b]
اسناد پرداختنی مرتبط با حساب بانکی چک شما : بستانکار

به دو قسمتی که در آرتیکلهای بالا پر رنگ تر نشان داده شده است توجه کنید :
حسابهای پرداختنی یکبار بستانکار شده و بار دیگر بدهکار شده است که عملآ حنثی شده است.

تشریح بیشتر مثال فوق :
فرض کنیم خریدی به میزان 2.000.000 ریال داشته اید.
مبلغ 1.000.000 ریال آن نسیه می باشد و در واقع فروشنده از شما طلبکار می گردد.
مبلغ 500.000 ریال آن را چک پرداخت کرده اید.
مبلغ 500.000 ریال دیگر را نقدی پرداخت کرده اید.

سیستم موقعی که فاکتور خرید را ثبت می کنید بصورت تمام اتوماتیک آرتیکلهای زیر را ثبت می کند
خرید : 2.000.000 ریال (بد)
حسابهای پرداختنی (شخص مربوطه ) : 2.000.000 ریال (بس)

و بعد از اینکه تسویه را ثبت کردید ضمن حفظ آرتیکلهای بالا آرتیکلهای زیر نیز تولید می گردند:
حسابهای پرداختنی (شخص مربوطه ) : 1.000.000 ریال (بد)
صندوق (صندوقی که از آن وجه نقد پرداخت شده) : 500.000 ریال (بس)
اسناد پرداختنی (حساب بانکی مربوطه) : 500.000 ریال (بس)

با تفاسیر بالا اگر بازهم اشکالی وجود داشته باشید اعلام نمایید تا بررسی دقیقتری بر روی مساله انجام بدهیم.
با تشکر.
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ 00:00
پاسخ دهید:
انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.