خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تمرین 20: معادلات رادیکال
مراحل حل کردن قسمت c از تمرین 19 را شرح دهید. توضیح دهید که چرا یکی از ریشه های آن اضافی است.
$$
\sqrt{8-\frac{m}{3}} = \sqrt{3m} - 4\\
\sqrt{8-\frac{m}{3}} - \sqrt{3m} = -4\\
\biggl( \sqrt{8-\frac{m}{3}} \biggr)^2 = \bigl( \sqrt{3m} -4 \bigr)^2 \\
8-\frac{m}{3} = 3m - 8 \sqrt{3m} + 16\\
-8 - \frac{10m}{3} = -8 \sqrt{3m}\\
1 + \frac{5m}{12} = \sqrt{3m}\\
\bigl( 1 + \frac{5m}{12} \bigr)^2 = \bigl( \sqrt{3m} \bigr)^2 \\
1 + \frac{10m}{12} + \frac{25m^2}{144} = 3m\\
144+120m+25m^2=432m\\
25m^2 -312m+144=0\\
(m-12)(25m-12)=0\\
m=12,m=\frac{12}{25}
$$
همانطوری که در راه حل ارائه شده مشاهده می کنید، ابتدا یکی از رادیکال ها را در یک سمت معادله منزوی می کنیم، سپس هر دو سمت را به توان دو می رسانیم، سپس رادیکال بعدی را منزوی می سازیم و باز هر دو سمت معادله را به توان دو می رسانیم. در ادامه بعد از ساده سازی نتایج به یک معادلۀ درجه دوم می رسیم که با فاکتورگیری حلش می کنیم. در پایان پاسخ های بدست آمده را در معادلۀ اصلی درست آزمایی می کنیم تا ریشه های اضافی را شناسایی کنیم.
در پاسخ به این قسمت از تمرین که چرا یکی از ریشه ها اضافی است باید بگوییم: دلیل این مسأله اینست که هنگامی که مقدار آن ریشه را در معادلۀ اصلی جایگذاری می کنیم به نتیجۀ برابری دو سمت معادله نمی رسیم.
پاسخ
$$
\sqrt{8-\frac{m}{3}} = \sqrt{3m} - 4\\
\sqrt{8-\frac{m}{3}} - \sqrt{3m} = -4\\
\biggl( \sqrt{8-\frac{m}{3}} \biggr)^2 = \bigl( \sqrt{3m} -4 \bigr)^2 \\
8-\frac{m}{3} = 3m - 8 \sqrt{3m} + 16\\
-8 - \frac{10m}{3} = -8 \sqrt{3m}\\
1 + \frac{5m}{12} = \sqrt{3m}\\
\bigl( 1 + \frac{5m}{12} \bigr)^2 = \bigl( \sqrt{3m} \bigr)^2 \\
1 + \frac{10m}{12} + \frac{25m^2}{144} = 3m\\
144+120m+25m^2=432m\\
25m^2 -312m+144=0\\
(m-12)(25m-12)=0\\
m=12,m=\frac{12}{25}
$$
همانطوری که در راه حل ارائه شده مشاهده می کنید، ابتدا یکی از رادیکال ها را در یک سمت معادله منزوی می کنیم، سپس هر دو سمت را به توان دو می رسانیم، سپس رادیکال بعدی را منزوی می سازیم و باز هر دو سمت معادله را به توان دو می رسانیم. در ادامه بعد از ساده سازی نتایج به یک معادلۀ درجه دوم می رسیم که با فاکتورگیری حلش می کنیم. در پایان پاسخ های بدست آمده را در معادلۀ اصلی درست آزمایی می کنیم تا ریشه های اضافی را شناسایی کنیم.
در پاسخ به این قسمت از تمرین که چرا یکی از ریشه ها اضافی است باید بگوییم: دلیل این مسأله اینست که هنگامی که مقدار آن ریشه را در معادلۀ اصلی جایگذاری می کنیم به نتیجۀ برابری دو سمت معادله نمی رسیم.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: