خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


فعالیت، نمودارها و تفسیر نتیجه ها، فصل 9، ریاضی هفتم

فعالیت، نمودارها و تفسیر نتیجه ها، فصل 9، ریاضی هفتم
نویسنده : امیر انصاری
در مدرسۀ راهنمایی شهید مؤذن پور تعداد کتاب هایی که دانش آموزان امانت گرفته اند، بررسی شده و آمار و اطّلاعات زیر به دست آمده است. جدول داده ها را کامل کنید. با توجّه به کسرهای با مخرج \(10\)، نمودار دایره ای را کامل کنید.

نرم افزار سامانه مودیان راهکار



فعالیت، نمودارها و تفسیر نتیجه ها، فصل 9، ریاضی هفتم
فعالیت، نمودارها و تفسیر نتیجه ها، فصل 9، ریاضی هفتم

  1. چگونه درصد مربوط به هر نوع کتاب را به دست می آورید؟
  2. با توجّه به نمودار، دانش آموزان این مدرسه بیشتر به چه نوع کتابی علاقه دارند؟
  3. اگر مسئول کتابخانه بخواهد کتاب های جدیدی برای مدرسه بخرد، باید به کدام نوع کتاب بیشتر توجّه کند؟ چرا؟
  4. اگر اطّلاعات دگیری از کتابخانۀ این مدرسه داشتید، تفسیر و توصیف بهتری از نتیجۀ نمودار بالا به دست می آوردید؟

پاسخ


برای بدست آوردن درصد ابتدا باید تعداد کل کتابها را بشماریم.
$$
390+210+810+400+190=2000
$$
هم اکنون می دانیم که تعداد کل کتابها \(2000\) جلد کتاب می باشد. با توجه به تعداد امانت گرفته شده از هر نوع، به سادگی می توانیم درصد آن را به دست بیاوریم. البته فراموش نکنید که مقدار آن را با تقریب زدن، گرد کنید. سپس به کمک درصد به دست آمده، آن را به صورت کسری تقریبی با مخرج \(10\) می نویسیم.
مذهبی:
$$
\frac{390}{2000} = 0.195 \\
0.195 \times 100 = 19.5\% \simeq 20\%\\
20\% = \frac{20}{100} = \frac{2}{10}
$$
داستانی:
$$
\frac{210}{2000} = 0.105\\
0.105 \times 100 = 10.5\% \simeq 10\%\\
10\% = \frac{10}{100} = \frac{1}{10}
$$
علمی:
$$
\frac{810}{2000} = 0.405\\
0.405 \times 100 = 40.5\% \simeq 40\%\\
40\% = \frac{40}{100} = \frac{4}{10}
$$
کمک درسی:
$$
\frac{400}{2000} = 0.2\\
0.2 \times 100 = 20\%\\
20\% = \frac{20}{100} = \frac{2}{10}
$$
سایر موارد:
$$
\frac{190}{2000} = 0.095\\
0.095 \times 100 = 9.5\% \simeq 10\%\\
10\% = \frac{10}{100} = \frac{1}{10}
$$
خلاصۀ این اطلاعات در شکل جدول و همچنین در شکل نمودار دایره ای را، در ادامه می بینید:
نوع کتاب مذهبی
داستانی
علمی
کمک درسی
سایر موارد
تعداد \(390\)
\(210\)
\(810\)
\(400\)
\(190\)
درصد تقریبی \(20\%\)
\(10\%\)
\(40\%\)
\(20\%\)
\(10\%\)
کسر تقریبی با مخرج \(10\) \(\frac{2}{10}\)
\(\frac{1}{10}\)
\(\frac{4}{10}\)
\(\frac{2}{10}\)
\(\frac{1}{10}\)
فعالیت، نمودارها و تفسیر نتیجه ها، فصل 9، ریاضی هفتم

  1. چگونه درصد مربوط به هر نوع کتاب را به دست می آورید؟
    ابتدا تعداد کل کتابها را به دست می آوریم. سپس تعداد آن نوع کتاب را بر تعداد کل کتابها تقسیم می کنیم. سپس عدد حاصله را در \(100\) ضرب می کنیم. البته برای این کار از جدول تناسب نیز می توانیم استفاده کنیم. به عنوان مثال در مورد کتاب های کمک درسی با تشکیل جدول تناسب زیر می توانیم به پاسخ برسیم:
    $$
    \begin{array}{|c|c|}
    \hline
    400&?\\
    \hline
    2000&100\\
    \hline
    \end{array}
    $$
    سپس با طرفین وسطین کردن، به پاسخ می رسیم:
    $$
    \frac{400 \times 100}{2000} = 20
    $$
  2. با توجّه به نمودار، دانش آموزان این مدرسه بیشتر به چه نوع کتابی علاقه دارند؟
    با توجّه به نمودار، دانش آموزان این مدرسه به کتاب های علمی بیشتر علاقه دارند.

  3. اگر مسئول کتابخانه بخواهد کتاب های جدیدی برای مدرسه بخرد، باید به کدام نوع کتاب بیشتر توجّه کند؟ چرا؟
    کتاب های علمی. دلیلش اینست که بین دانش آموزان محبوبیت بیشتری دارد.

  4. اگر اطّلاعات دگیری از کتابخانۀ این مدرسه داشتید، تفسیر و توصیف بهتری از نتیجۀ نمودار بالا به دست می آوردید؟
    اگر اطّلاعات مربوطه به همین موضوع ارتباط داشته باشد، بله.
    به عنوان مثال ممکن است دلیل علاقۀ کمتر دانش آموزان به کتابهای کمک درسی این باشد که تعداد کتاب های کمک درسی کمتر است و چاپ های جدید آن را نیاورده اند.



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.