خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
فعالیت 5، یادآوری عددهای صحیح، فصل 1، ریاضی هشتم
عبارت \(-43+37-29\) را چهار دانش آموز محاسبه کرده اند. راه حل هر یک را توضیح دهید.
شما کدام راه حل را می پسندید؟ چرا؟
آیا راه حلّ دیگری برای پیدا کردن حاصل این عبارت سراغ دارید؟
توضیح راه حلّ علی: علی ترجیح داده است اعداد منفی را کنار یکدیگر قرار دهد. از آنجا که در جمع و تفریق اعداد صحیح، جابجا کردن جملات (اعداد) اِشکالی ندارد، این راه حل صحیح است.
توضیح راه حلّ مجتبی: مجتبی ترجیح داده است ابتدا دو جملۀ آخر عبارت، یعنی \(+37-29\) را محاسبه کند. این روش هم صحیح است و هیچ اِشکالی ندارد. زیرا ترتیب انجام عملیات جمع و تفریق یکسان است و در ضمن جابجایی جملات نیز مشکلی ندارد.
توضیح راه حلّ مرتضی: مرتضی ترجیح داده است طبق ترتیب اصلی عبارت پیش برود. یعنی از چپ به راست، به ترتیب عملیات را پیش برده است. راه حل مرتضی خوب و خوانا است.
توضیح راه حلّ مصطفی: مصطفی ابتکاری به خرج داده است و ستون دهگان را جداگانه و ستون یکان را جداگانه محاسبه کرده است. راه حلش هم کاملاً صحیح است. در واقع مصطفی اعداد را به معادل های آنها بسط داده است.
شما کدام راه حل را می پسندید؟ چرا؟ به شخصه، راه حلّ مرتضی را می پسندم. چرا که عبارت اصلی و ترتیب جملات آن را بهم نزده است و همانگونه عملیات را پیش برده است.
راه حلّ علی و مجبتی مستعدّ خطا می باشد. چون ترتیب جملات را جابجا کرده اند. راه حل مصطفی هم کمی طولانی تر و وقت گیرتر از بقیه است.
آیا راه حلّ دیگری برای پیدا کردن حاصل این عبارت سراغ دارید؟
می توانیم از محور اعداد استفاده کنیم. یا اینکه می توانیم ما هم ترتیب جملات را به شکل زیر عوض کنیم.
$$
-43+37-29 = -29 -43 +37 = -72+37=-35
$$
در حل این فعالیت از دو واژۀ جمله و عبارت استفاده کردیم. بد نیست در اینجا این دو واژه را دقیق تر تعریف کنیم تا ابهام ایجاد نکند.
منظور ما از عبارت در این جا کل مسئله است، یعنی: \(-43+37-29\)
منظور ما از جمله، تک تک اعداد تشکیل دهندۀ عبارت بالا، همراه با علامت هایشان می باشد. در عبارت \(-43+37-29\) سه جمله داریم. این جملات \(-43\) و \(+37\) و \(-29\) می باشند.
شما کدام راه حل را می پسندید؟ چرا؟
آیا راه حلّ دیگری برای پیدا کردن حاصل این عبارت سراغ دارید؟
پاسخ
توضیح راه حلّ علی: علی ترجیح داده است اعداد منفی را کنار یکدیگر قرار دهد. از آنجا که در جمع و تفریق اعداد صحیح، جابجا کردن جملات (اعداد) اِشکالی ندارد، این راه حل صحیح است.
توضیح راه حلّ مجتبی: مجتبی ترجیح داده است ابتدا دو جملۀ آخر عبارت، یعنی \(+37-29\) را محاسبه کند. این روش هم صحیح است و هیچ اِشکالی ندارد. زیرا ترتیب انجام عملیات جمع و تفریق یکسان است و در ضمن جابجایی جملات نیز مشکلی ندارد.
توضیح راه حلّ مرتضی: مرتضی ترجیح داده است طبق ترتیب اصلی عبارت پیش برود. یعنی از چپ به راست، به ترتیب عملیات را پیش برده است. راه حل مرتضی خوب و خوانا است.
توضیح راه حلّ مصطفی: مصطفی ابتکاری به خرج داده است و ستون دهگان را جداگانه و ستون یکان را جداگانه محاسبه کرده است. راه حلش هم کاملاً صحیح است. در واقع مصطفی اعداد را به معادل های آنها بسط داده است.
شما کدام راه حل را می پسندید؟ چرا؟ به شخصه، راه حلّ مرتضی را می پسندم. چرا که عبارت اصلی و ترتیب جملات آن را بهم نزده است و همانگونه عملیات را پیش برده است.
راه حلّ علی و مجبتی مستعدّ خطا می باشد. چون ترتیب جملات را جابجا کرده اند. راه حل مصطفی هم کمی طولانی تر و وقت گیرتر از بقیه است.
آیا راه حلّ دیگری برای پیدا کردن حاصل این عبارت سراغ دارید؟
می توانیم از محور اعداد استفاده کنیم. یا اینکه می توانیم ما هم ترتیب جملات را به شکل زیر عوض کنیم.
$$
-43+37-29 = -29 -43 +37 = -72+37=-35
$$
در حل این فعالیت از دو واژۀ جمله و عبارت استفاده کردیم. بد نیست در اینجا این دو واژه را دقیق تر تعریف کنیم تا ابهام ایجاد نکند.
منظور ما از عبارت در این جا کل مسئله است، یعنی: \(-43+37-29\)
منظور ما از جمله، تک تک اعداد تشکیل دهندۀ عبارت بالا، همراه با علامت هایشان می باشد. در عبارت \(-43+37-29\) سه جمله داریم. این جملات \(-43\) و \(+37\) و \(-29\) می باشند.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: