خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
فعالیت، یادآوری عددهای صحیح، فصل 1، ریاضی هشتم
در جاهای خالی علامت + یا - را طوری قرار دهید که حاصل عبارت زیر، بزرگترین مقدار ممکن شود.
در زیر، چهار پاسخ به این مسئله داده شده که فقط یکی از آنها درست است. آن را مشخص کنید و دلیل نادرست بودن پاسخ های دیگر را هم توضیح دهید.
این مسئله دو بخش دارد. در بخش اول مسئله باید در جاهای خالی حالت های مختلف چینش علامت + و - را بسنجیم تا به بزرگترین پاسخ ممکن برسیم. از آنجا که سه جای خالی و دو علامت داریم، تمامی حالت های ممکن برای چینش این دو علامت در آن سه جایگاه برابر هشت حالت مختلف می شود که به شرح زیر هستند:
$$
---\\
--+\\
-+-\\
-++\\
+--\\
+-+\\
++-\\
+++
$$
هم اکنون تمامی این هشت حالت را پیش می رویم و سپس نتایج را از کوچک به بزرگ مرتب می کنیم تا به خواستۀ مسئله برسیم:
$$
-5 - (-6) - (+3) - (-9) = -5+6-3+9=7 \\
-5 - (-6) - (+3) + (-9) = -5 + 6 -3 -9 = -11\\
-5 - (-6) + (+3) - (-9) = -5 +6+3+9 = 13\\
-5 - (-6) + (+3) + (-9) = -5+6+3-9=-5 \\
-5 + (-6) - (+3) - (-9) = -5 -6 -3 +9=-5 \\
-5 +(-6) - (+3) + (-9) = -5 -6 -3-9=-23 \\
-5 + (-6) + (+3) - (-9) = -5 -6 +3+9 = 1 \\
-5 + (-6) + (+3) + (-9) = -5 -6+3-9 = -17
$$
هم اکنون این نتایج را از کوچک به بزرگ می نویسیم:
$$
-23,-17,-11,-5,1,7,13
$$
با این تفاسیر پاسخ این مسئله این عبارت است:
$$
-5 - (-6) + (+3) - (-9) = -5 +6+3+9 = 13
$$
حالا به سراغ قسمت دوم مسئله می رویم. با توجه به اینکه در بین \(4\) حالت مختلفی که در بالا آمده است، \(13\) بزرگترین عدد است، پس پاسخ سوم درست است. البته ما نمی توانیم تنها از روی این چهار حالت قضاوت کنیم و با اطمینان بگوییم که پاسخ سوم، پاسخ نهایی مسئله است. بلکه باید به شکلی که دیدید، تمامی هشت حالت ممکن را بررسی کنیم.
در زیر، چهار پاسخ به این مسئله داده شده که فقط یکی از آنها درست است. آن را مشخص کنید و دلیل نادرست بودن پاسخ های دیگر را هم توضیح دهید.
پاسخ
این مسئله دو بخش دارد. در بخش اول مسئله باید در جاهای خالی حالت های مختلف چینش علامت + و - را بسنجیم تا به بزرگترین پاسخ ممکن برسیم. از آنجا که سه جای خالی و دو علامت داریم، تمامی حالت های ممکن برای چینش این دو علامت در آن سه جایگاه برابر هشت حالت مختلف می شود که به شرح زیر هستند:
$$
---\\
--+\\
-+-\\
-++\\
+--\\
+-+\\
++-\\
+++
$$
هم اکنون تمامی این هشت حالت را پیش می رویم و سپس نتایج را از کوچک به بزرگ مرتب می کنیم تا به خواستۀ مسئله برسیم:
$$
-5 - (-6) - (+3) - (-9) = -5+6-3+9=7 \\
-5 - (-6) - (+3) + (-9) = -5 + 6 -3 -9 = -11\\
-5 - (-6) + (+3) - (-9) = -5 +6+3+9 = 13\\
-5 - (-6) + (+3) + (-9) = -5+6+3-9=-5 \\
-5 + (-6) - (+3) - (-9) = -5 -6 -3 +9=-5 \\
-5 +(-6) - (+3) + (-9) = -5 -6 -3-9=-23 \\
-5 + (-6) + (+3) - (-9) = -5 -6 +3+9 = 1 \\
-5 + (-6) + (+3) + (-9) = -5 -6+3-9 = -17
$$
هم اکنون این نتایج را از کوچک به بزرگ می نویسیم:
$$
-23,-17,-11,-5,1,7,13
$$
با این تفاسیر پاسخ این مسئله این عبارت است:
$$
-5 - (-6) + (+3) - (-9) = -5 +6+3+9 = 13
$$
حالا به سراغ قسمت دوم مسئله می رویم. با توجه به اینکه در بین \(4\) حالت مختلفی که در بالا آمده است، \(13\) بزرگترین عدد است، پس پاسخ سوم درست است. البته ما نمی توانیم تنها از روی این چهار حالت قضاوت کنیم و با اطمینان بگوییم که پاسخ سوم، پاسخ نهایی مسئله است. بلکه باید به شکلی که دیدید، تمامی هشت حالت ممکن را بررسی کنیم.
نکته: یک روش ساده تر برای حل این مسئله این بود که علامت ها را طوری انتخاب کنیم، که اعداد منفی را به مثبت تبدیل کنیم. در این وضعیت سریعتر به بزرگترین جواب ممکن می رسیدیم. با این حال روش قطعی و \(100\%\) حل این مسئله، اینست که تمامی هشت حالت ممکن را بیازماییم.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: