خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


فعالیت 4، توازی و تعامد، فصل 3، ریاضی هشتم

فعالیت 4، توازی و تعامد، فصل 3، ریاضی هشتم
نویسنده : امیر انصاری
دو خط \(a\) و \(b\) با هم موازی اند و خط \(d_1\) مورب است؛ پس زاویه های \(A_1\) و \(B_1\) با هم مساوی اند. این مطلب را به صورت زیر نشان می دهیم.

نرم افزار سامانه مودیان راهکار



فعالیت 4، توازی و تعامد، فصل 3، ریاضی هشتم

چرا \(A_1\) و \(B_2\) مکمل اند؟
اگر خط \(a\) را روی صفحه انتقال دهیم تا روی خط \(b\) قرار گیرد و نقطۀ \(A\) روی \(B\) بیفتد، زاویۀ \(A_1\) روی کدام زاویه قرار می گیرد؟
چگونه از این طریق می توان توجیه کرد که زاویۀ \(A_1\) و زاویۀ \(B_2\) مکمل یکدیگرند؟ توضیح دهید.

پاسخ


چرا \(A_1\) و \(B_2\) مکمل اند؟ $$
\overset{\land}{B_1} + \overset{\land}{B_2} = 180^{\circ}\\
\overset{\land}{A_1} = \overset{\land}{B_1} \to \overset{\land}{A_1} + \overset{\land}{B_2} = 180^{\circ}
$$
اگر خط \(a\) را روی صفحه انتقال دهیم تا روی خط \(b\) قرار گیرد و نقطۀ \(A\) روی \(B\) بیفتد، زاویۀ \(A_1\) روی کدام زاویه قرار می گیرد؟
روی زاویۀ \(B_1\) قرار می گیرد.

چگونه از این طریق می توان توجیه کرد که زاویۀ \(A_1\) و زاویۀ \(B_2\) مکمل یکدیگرند؟ توضیح دهید.
از آنجا که \(A_1\) مساوی با \(B_1\) می باشد، و از آنجا که \(B_1\) و \(B_2\) مکمل یکدیگر می باشند، به سادگی می توان نتیجه گرفت که \(A_1\) و \(B_2\) نیز مکمل یکدیگر خواهند بود. در واقع تنها کاری که ما باید انجام دهیم، اینست که یک مقدار را در یک رابطه با مقدار یکسان دیگری، تعویض کنیم.



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.