خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
فعالیت 2، کوچکترین مضرب مشترک، فصل 5، ریاضی هفتم
عددهای \(18\) و \(12\) به صورت تجزیه شده، نوشته شده اند.
$$
18 = 2 \times 3 \times 3\\
12 = 2 \times 2 \times 3\\
[18,12]=
$$
با توجه به پاسخ بالا چه رابطه ای بین شمارنده اول دو عدد و ک.م.م آنها می بینید؟ توضیح دهید.
می توانید از مثال زیر هم استفاده کنید.
$$
A= \color{red}{3 \times 3 \times 5} \times \color{green}{5}\\
B = \color{blue}{2} \times \color{red}{5 \times 3 \times 3}\\
[A,B] = \color{red}{3 \times 3 \times 5} \times \color{blue}{2} \times \color{green}{5}
$$
برای به دست آوردن ک.م.م \(12\) و \(18\)، مضرب های این دو عدد را می نویسیم:
مضرب های \(12\):
$$
12,24,36,48,60,72,84,96,108,\text{...}
$$
مضرب های \(18\):
$$
18,36,54,72,90,108,126,\text{...}
$$
مضرب های مشترک \(12\) و \(18\):
$$
36,72,108,144,\text{...}
$$
ک.م.م \(12\) و \(18\):
$$
[18,12]= 36
$$
با توجه به پاسخ بالا چه رابطه ای بین شمارنده اول دو عدد و ک.م.م آنها می بینید؟ توضیح دهید.
اگر شمارنده های مشترک و غیر مشترک را در یکدیگر ضرب کنیم، به ک.م.م خواهیم رسید. اگر بخواهیم به زبان دیگری همین عبارت را بازنویسی کنیم، می توانیم بگوییم، برای بدست آوردن ک.م.م دو عدد، همۀ شمارنده های آن دو عدد را در یکدیگر ضرب می کنیم، با این استثناء که شمارنده های مشترک را فقط یک بار در این ضرب می آوریم.
برای درک بهتر این موضوع به مثال های زیر توجه کنید:
$$
18 = \color{red}{2 \times 3} \times 3\\
12 = 2 \times \color{red}{2 \times 3} \\
[18,12] = \color{red}{2 \times 3} \times 2 \times 3 = 36
$$
$$
15 = 3 \times \color{red}{5} \\
20 = 2 \times 2 \times \color{red}{5}\\
[15,20] = \color{red}{5} \times 2 \times 2 \times 3 = 60
$$
$$
8 = 2 \times 2 \times 2\\
9 = 3 \times 3\\
[8,9] = 2 \times 2 \times 2 \times 3 \times 3 = 72
$$
$$
4 = \color{red}{2 \times 2} \\
8 = \color{red}{2 \times 2} \times 2\\
[4,8] = \color{red}{2 \times 2} \times 2 = 8
$$
$$
18 = 2 \times 3 \times 3\\
12 = 2 \times 2 \times 3\\
[18,12]=
$$
با توجه به پاسخ بالا چه رابطه ای بین شمارنده اول دو عدد و ک.م.م آنها می بینید؟ توضیح دهید.
می توانید از مثال زیر هم استفاده کنید.
$$
A= \color{red}{3 \times 3 \times 5} \times \color{green}{5}\\
B = \color{blue}{2} \times \color{red}{5 \times 3 \times 3}\\
[A,B] = \color{red}{3 \times 3 \times 5} \times \color{blue}{2} \times \color{green}{5}
$$
پاسخ
برای به دست آوردن ک.م.م \(12\) و \(18\)، مضرب های این دو عدد را می نویسیم:
مضرب های \(12\):
$$
12,24,36,48,60,72,84,96,108,\text{...}
$$
مضرب های \(18\):
$$
18,36,54,72,90,108,126,\text{...}
$$
مضرب های مشترک \(12\) و \(18\):
$$
36,72,108,144,\text{...}
$$
ک.م.م \(12\) و \(18\):
$$
[18,12]= 36
$$
با توجه به پاسخ بالا چه رابطه ای بین شمارنده اول دو عدد و ک.م.م آنها می بینید؟ توضیح دهید.
اگر شمارنده های مشترک و غیر مشترک را در یکدیگر ضرب کنیم، به ک.م.م خواهیم رسید. اگر بخواهیم به زبان دیگری همین عبارت را بازنویسی کنیم، می توانیم بگوییم، برای بدست آوردن ک.م.م دو عدد، همۀ شمارنده های آن دو عدد را در یکدیگر ضرب می کنیم، با این استثناء که شمارنده های مشترک را فقط یک بار در این ضرب می آوریم.
برای درک بهتر این موضوع به مثال های زیر توجه کنید:
$$
18 = \color{red}{2 \times 3} \times 3\\
12 = 2 \times \color{red}{2 \times 3} \\
[18,12] = \color{red}{2 \times 3} \times 2 \times 3 = 36
$$
$$
15 = 3 \times \color{red}{5} \\
20 = 2 \times 2 \times \color{red}{5}\\
[15,20] = \color{red}{5} \times 2 \times 2 \times 3 = 60
$$
$$
8 = 2 \times 2 \times 2\\
9 = 3 \times 3\\
[8,9] = 2 \times 2 \times 2 \times 3 \times 3 = 72
$$
$$
4 = \color{red}{2 \times 2} \\
8 = \color{red}{2 \times 2} \times 2\\
[4,8] = \color{red}{2 \times 2} \times 2 = 8
$$
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: