خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تمرین 3: دنباله های حسابی
دنبالۀ \(7,14,21,28,\text{...}\) را در نظر بگیرید. تعیین کنید که آیا هر کدام از اعداد زیر جمله ای از این دنباله می باشند یا خیر. برای پاسخ هایتان دلیل بیاورید. اگر عدد مربوطه جمله ای از این دنباله باشد، مقدار \(n\) را برای آن جمله تعیین کنید.
برای حل این تمرین ابتدا جملۀ عمومیِ این دنباله را بدست می آوریم:
$$
t_1=7\\
d=14-7=7\\
t_n=t_1+(n-1)d\\
t_n=7+(n-1)7\\
t_n=7+7n-7\\
t_n=7n
$$
جملۀ عمومی این دنباله \(t_n=7n\) می باشد. حالا هر کدام از مقادیر داده شدۀ زیر را در این فرمول به جای \(t_n\) قرار می دهیم. اگر مقدار \(n\) عددی صحیح باشد، در نتیجه آن عدد جمله ای از دنباله می باشد و در ضمن مقدار \(n\) آن نیز بدست می آید. اگر هم به عددی غیرصحیح برسیم، نتیجه می گیریم عدد مربوطه در این دنباله نمی باشد.
-
\(98\)
-
\(110\)
-
\(378\)
-
\(575\)
پاسخ
برای حل این تمرین ابتدا جملۀ عمومیِ این دنباله را بدست می آوریم:
$$
t_1=7\\
d=14-7=7\\
t_n=t_1+(n-1)d\\
t_n=7+(n-1)7\\
t_n=7+7n-7\\
t_n=7n
$$
جملۀ عمومی این دنباله \(t_n=7n\) می باشد. حالا هر کدام از مقادیر داده شدۀ زیر را در این فرمول به جای \(t_n\) قرار می دهیم. اگر مقدار \(n\) عددی صحیح باشد، در نتیجه آن عدد جمله ای از دنباله می باشد و در ضمن مقدار \(n\) آن نیز بدست می آید. اگر هم به عددی غیرصحیح برسیم، نتیجه می گیریم عدد مربوطه در این دنباله نمی باشد.
-
$$
t_n=7n\\
98=7n\\
\frac{98}{7}=n\\
14=n
$$
عدد \(98\) جملۀ \(14\)ام این دنباله می باشد.
-
$$
110=7n\\
\frac{110}{7}=n\\
15.714 \approx n
$$
عدد \(110\) جمله ای از این دنباله نمی باشد.
-
$$
378=7n\\
\frac{378}{7}=n\\
54=n
$$
عدد \(378\) جملۀ \(54\)ام این دنباله می باشد.
-
$$
575=7n\\
\frac{575}{7}=n\\
82.143 \approx n
$$
عدد \(575\) جمله ای از این دنباله نمی باشد.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: