خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ قانون کسینوس
برای انجام این فعالیت به یک خط کش و یک نقّاله نیاز دارید.
یادداشت مترجم: رویۀ این کتاب برای آموزش مفاهیم جدید اینگونه است که ابتدا در بخشی با عنوان "بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ موضوع" با سوالاتی شما را آماده می سازد. البته در ادامه مسأله را کاملاً برای شما باز می کند و با مثال های متعدد آن را برای شما کاملاً جا می اندازد. سعی کنید در بخش اشاره شده تا می توانید روی پاسخ ها فکر کنید و عمیق شوید، این کار به شما کمک می کند تا سوال هایی دربارۀ موضوع در ذهنتان ایجاد گردد و در ادامه بهتر مطالب آموزش داده شده و مثال های بعدی را درک کنید.
-
-
\(\triangle{ABC}\) را بکشید که در آن \(a=3 \text{ cm}\)، \(b=4 \text{ cm}\)، و \(c=5 \text{ cm}\) .
-
مقادیر \(a^2\)، \(b^2\)، و \(c^2\) را تعیین کنید.
-
مقادیر \(a^2+b^2\) و \(c^2\) را با یکدیگر مقایسه کنید.
کدامیک از رابطه های زیر صحیح می باشند؟
-
\(a^2+b^2=c^2\)
-
\(a^2+b^2 \gt c^2\)
-
\(a^2+b^2 \lt c^2\)
-
\(a^2+b^2=c^2\)
-
اندازۀ \(\angle{C}\) چقدر می باشد؟
-
\(\triangle{ABC}\) را بکشید که در آن \(a=3 \text{ cm}\)، \(b=4 \text{ cm}\)، و \(c=5 \text{ cm}\) .
-
-
یک مثلث حادۀ \(\triangle{ABC}\) بکشید.
-
اضلاع \(a\)، \(b\)، و \(c\) را اندازه گیری کنید.
-
مقادیر \(a^2\)، \(b^2\)، و \(c^2\) را تعیین کنید.
-
مقادیر \(a^2+b^2\) و \(c^2\) را با یکدیگر مقایسه کنید.
کدامیک از رابطه های زیر صحیح می باشند؟
-
\(a^2+b^2 \gt c^2\)
-
\(a^2+b^2 \lt c^2\)
-
\(a^2+b^2 \gt c^2\)
-
یک مثلث حادۀ \(\triangle{ABC}\) بکشید.
-
-
برای \(\triangle{ABC}\) داده شده در مرحلۀ \(1\)، مقدار \(2ab \cos C\) را تعیین کنید.
-
برای \(\triangle{ABC}\) داده شده در مرحلۀ \(2\)، مقدار \(2ab \cos C\) را تعیین کنید.
-
جدول زیر را کامل کنید. نتایج بدست آمده توسط خودتان و همینطور نتایج بدست آمده توسط دست کم سه نفر دیگر را در این جدول وارد کنید.
\(\text{Triangle Side Lengths (cm)}\): طول اضلاع مثلث به سانتیمتر
-
برای \(\triangle{ABC}\) داده شده در مرحلۀ \(1\)، مقدار \(2ab \cos C\) را تعیین کنید.
-
بررسی کنید که نامساوی ای که در مرحلۀ \(2\) یافته اید، برای ارتباطات بین مقادیر \(c^2\) و \(a^2+b^2\) ، برقرار باشد. توضیح دهید که چگونه نتایج بدست آمده در مرحلۀ \(3\) می تواند برای تبدیل نامساوی مربوطه به یک معادله مورد استفاده قرار گیرد. این ارتباطات تحت نام قانون کسینوس شناخته می شود.
-
یک \(\triangle{ABC}\) بکشید که در آن \(\angle{C}\) منفرجه (obtuse) باشد. طول اضلاع آن را اندازه گیری کنید. بررسی کنید که آیا معادلۀ بدست آمده در مرحلۀ \(4\) در مورد آن نیز صدق می کند یا خیر.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
قانون کسینوس طول اضلاع یک مثلث داده شده را به کسینوس یکی از زوایای آن مرتبط می سازد. تحت چه شرایطی می توانید از قانون کسینوس بریا حل کردن یک مثلث استفاده کیند؟
-
مثلث زیر را در نظر بگیرید.
-
آیا می توان طول ضلع \(a\) را با استفاده از قانون سینوس بدست آورد؟ دلیل ممکن یا غیرممکن بودن آن را توضیح دهید.
-
توضیح دهید که چگونه می توانید این مثلث را برای بدست آوردن طول ضلع \(a\) حل کنید.
-
آیا می توان طول ضلع \(a\) را با استفاده از قانون سینوس بدست آورد؟ دلیل ممکن یا غیرممکن بودن آن را توضیح دهید.
-
ارتباط بین قانون کسینوس و قضیۀ فیثاغورث چه می باشد؟
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: