خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تمرین 30: عبارات گویا، ایجاد ارتباطات
عبارات گویای زیر را در نظر بگیرید.
$$
\frac{y-3}{4}
$$
و
$$
\frac{2y^2 -5y -3}{8y +4}, y \ne -\frac{1}{2}
$$
$$
\frac{y-3}{4}
$$
و
$$
\frac{2y^2 -5y -3}{8y +4}, y \ne -\frac{1}{2}
$$
-
مقداری را در \(y\) جایگذاری کنید تا نشان دهید که این دو عبارت معادل یکدیگر می باشند.
-
از جبر برای نشان دادن اینکه این دو عبارت معادل یکدیگرند استفاده کنید.
-
کدام رویکرد اثبات می کند که این دو عبارت معادل یکدیگر هستند؟ چرا؟
پاسخ
-
$$
\text{if } y=7\\
\frac{y-3}{4}\\
= \frac{7 - 3}{4}\\
= 1\\
\text{ }\\[2ex]
\frac{2y^2 -5y -3}{8y +4} \\
= \frac{2(7)^2 -5(7)-3}{8(7)+4}\\
= \frac{60}{60}\\
=1
$$
-
$$
\frac{2y^2 -5y -3}{8y +4}\\
= \frac{(2y+1)(y-3)}{4(2y+1)}\\
= \frac{y-3}{4}
$$
-
رویکرد جبری در بخش b اثبات می کند که این دو عبارت به ازاء تمامی مقادیر \(y\) به استثناء مقادیر غیرمجاز، معادل یکدیگر می باشند.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: