خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تمرین 17: توابع قدر مطلق، استفادۀ کاربردی
ولاسیتیِ (velocity) یک خودرو کارتینگ در واحد متر بر ثانیه، \(v\)، در زمانی خاص در واحد ثانیه، \(t\)، با تابع \(v(t)=-2t+4\) مدلسازی می شود. مسافت طی شده در واحد متر را می توان با محاسبۀ مساحت بین نمودار \(v(t)=|-2t+4|\) و محور \(x\) تعیین کرد. فاصلۀ پیموده شده در \(5\) ثانیۀ اول را محاسبه کنید.
ابتدا نمودار \(v(t)=|-2t+4|\) را ترسیم می کنیم.
چیزی که مسأله از ما می خواهد مساحت بین این نمودار و محور \(x\) در \(5\) ثانیۀ اول است که از روی شکل می توانیم ببینیم دو مثلث هستند. ارتفاع مثلث اول همان عرض از مبدأ نمودار است که \(4\) می شود. برای یافتن ارتفاع مثلث دوم \(v(5)\) را محاسبه می کنیم که برابر با \(6\) می شود.
$$
A_1 = \frac{1}{2}(2)(4) = 4 \text{ m}^2\\
A_2 = \frac{1}{2}(3)(6)=9 \text{ m}^2\\
A_1 + A_2 = 4+9=13 \text{ m}^2
$$
مساحت ناحیۀ مورد نظر \(13 \text{ m}^2\) است. بنابراین مسافت پیموده شده توسط این خودرو در \(5\) ثانیۀ اول برابر با \(13\) متر می باشد.
یادداشت مترجم: ولاسیتی (velocity) همان سرعت (speed) است، با این تفاوت که دارای جهت می باشد.
پاسخ
ابتدا نمودار \(v(t)=|-2t+4|\) را ترسیم می کنیم.
چیزی که مسأله از ما می خواهد مساحت بین این نمودار و محور \(x\) در \(5\) ثانیۀ اول است که از روی شکل می توانیم ببینیم دو مثلث هستند. ارتفاع مثلث اول همان عرض از مبدأ نمودار است که \(4\) می شود. برای یافتن ارتفاع مثلث دوم \(v(5)\) را محاسبه می کنیم که برابر با \(6\) می شود.
$$
A_1 = \frac{1}{2}(2)(4) = 4 \text{ m}^2\\
A_2 = \frac{1}{2}(3)(6)=9 \text{ m}^2\\
A_1 + A_2 = 4+9=13 \text{ m}^2
$$
مساحت ناحیۀ مورد نظر \(13 \text{ m}^2\) است. بنابراین مسافت پیموده شده توسط این خودرو در \(5\) ثانیۀ اول برابر با \(13\) متر می باشد.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: