خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ سری های حسابی
در تحقیق و بررسی زیر همراه با یک دوست کار کنید تا در مورد کشفیاتتان گفتگو کنید. برای انجام این آموزش نیاز به \(30\) دیسک شمارشی و یک کاغذ شطرنجی دارید.
یادداشت مترجم: رویۀ این کتاب برای آموزش مفاهیم جدید اینگونه است که ابتدا در بخشی با عنوان "بدست آوردن اطلاعات مقدماتی دربارۀ موضوع" با سوالاتی شما را آماده می سازد. البته در ادامه مسأله را کاملاً برای شما باز می کند و با مثال های متعدد آن را برای شما کاملاً جا می اندازد. سعی کنید در بخش اشاره شده تا می توانید روی پاسخ ها فکر کنید و عمیق شوید، این کار به شما کمک می کند تا سوال هایی دربارۀ موضوع در ذهنتان ایجاد گردد و در ادامه بهتر مطالب آموزش داده شده و مثال های بعدی را درک کنید.
یادداشت مترجم: دیسک های شمارشی صفحات پلاستیکی کوچک و گردی می باشند که برای یادگیری شمارش و آمورزش های مرتبط از آنها استفاده می شود. تصویر زیر نمونه ای از دیسک های شمارشی را نشان می دهد. اگر دیسک شمارشی ندارید از دکمه یا هر جایگزین دیگر می توانید برای این آموزش استفاده کنید.
بخش \(\text{A}\): کشف روش گاوس
-
-
دنبالۀ اعداد صحیح مثبت \(1,2,3,4,5\) را در نظر بگیرید. هر عدد را با یک دیسک شمارشی کوچک نشان دهید و آنها را به شکل یک جدول مثلثی شکل در بیاورید که در آن تعداد دیسک های هر ستون نشان دهندۀ عدد صحیح مربوطه باشد.
-
مجموع اعداد موجود در این دنباله چه می باشد؟
-
چگونه مجموع اعداد موجود در این دنباله با تعداد دیسک ها مرتبط است؟
-
دنبالۀ اعداد صحیح مثبت \(1,2,3,4,5\) را در نظر بگیرید. هر عدد را با یک دیسک شمارشی کوچک نشان دهید و آنها را به شکل یک جدول مثلثی شکل در بیاورید که در آن تعداد دیسک های هر ستون نشان دهندۀ عدد صحیح مربوطه باشد.
-
-
تعداد مثلث های دیسک ها را دو تا کنید.
-
مثلث جدیدتان را \(180^{\circ}\) بچرخانید. این دو مثلث را به یکدیگر متصل کنید تا یک مستطیل بسازند.
-
چند تا دیسک طول این مستطیل را تشکیل می دهند؟ عرضش چطور؟
-
چند تا دیسک در مساحت این مستطیل هستند؟
-
چگونه مساحت این مستطیل به مجموع اعداد موجود در دنبالۀ \(1,2,3,4,5\) مرتبط است؟
-
تعداد مثلث های دیسک ها را دو تا کنید.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
توضیح دهید که چگونه می توانید از نتایج مرحلۀ \(1\) و مرحلۀ \(2\) استفاده کنید تا مجموع \(n\) عدد صحیح متوالی را بیابید. از ایدۀ مساحت مستطیل برای ایجاد فرمولی که بتواند مجموع \(n\) عدد صحیح متوالی را بیابد، استفاده کنید.
-
توضیح دهید که چگونه این روش با روشی که گاوس مورد استفاده قرار داده بود، مرتبط است.
بخش \(\text{B}\): یک مربع مارپیچ (Squared Spiral) بسازید
-
از مرکز شبکه آغاز کنید.
-
پاره خطی به طول \(1\) واحد به صورت عمودی و به سمت بالا ترسیم کنید.
-
از انتهای آن پاره خط، پاره خط جدیدی به سمت راست بکشید که \(1\) واحد بلندتر از پاره خط قبلی باشد.
-
از انتهای این پاره خط، پاره خط دیگری به صورت عمودی و رو به پایین ترسیم کنید که \(1\) واحد بلندتر از پاره خط قبلی باشد.
-
این کار را تا رسیدن به \(14\) پاره خط ادامه دهید.
-
پاره خطی به طول \(1\) واحد به صورت عمودی و به سمت بالا ترسیم کنید.
-
-
طول این پاره خط ها را به عنوان یک دنبالۀ حسابی ثبت کنید.
-
مجموع طول این مارپیچ چقدر است؟
-
توضیح دهید که چگونه مجموع طول این مارپیچ را حساب کرده اید.
-
طول این پاره خط ها را به عنوان یک دنبالۀ حسابی ثبت کنید.
تأمل کنید و پاسخ دهید
-
-
از روش گاوس برای محاسبۀ \(14\) جملۀ اول دنبالۀ تان استفاده کنید. آیا این جمع با جمعی که در مرحلۀ \(6\) به آن رسیدید یکسان است؟
-
در هنگام استفاده از روش گاوس، برای هر جفت از اعداد به چه عددی رسیدید؟ چند جمله در آنجا وجود داشتند؟
-
از روش گاوس برای محاسبۀ \(14\) جملۀ اول دنبالۀ تان استفاده کنید. آیا این جمع با جمعی که در مرحلۀ \(6\) به آن رسیدید یکسان است؟
-
فرمولی استخراج کنید که اگر تعداد این پاره خط ها \(20\) پاره خط گردند، بتوانید با آن طول پاره خط های این مارپیچ مربع را بیابید.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: