خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


تمرین 8: دنباله ها و سری ها

تمرین 8: دنباله ها و سری ها
نویسنده : امیر انصاری
"تریستان" (Tristan) و "جولی" (Julie) در حال آماده کردن یک پوستر ریاضی برای روز بازدید از مدرسه می باشند. هر دوی این دانش آموزان پوستری ایجاد کرده اند تا در مورد این سوال مناظره کنند: آیا \(0.999...=1\) می باشد؟

نرم افزار سامانه مودیان راهکار



تمرین 8: دنباله ها و سری ها
پوستر جولی
\(0.999... \ne 1 \\
0.999... = 0.999 999 999 999 9...\)
این عدد اعشاری تا بی نهایت ادامه می یابد و هرگز دقیقاً به یک نمی رسد.

تمرین 8: دنباله ها و سری ها
پوستر تریستان
\(0.999... = 1\)
\(0.999...\) را در شکل بسط یافته بازنویسی کنید.
\(\frac{9}{10}+\frac{9}{100}+\frac{9}{1000}+...\)
این می تواند به شکل یک سری هندسی بازنویسی شود که در آن \(t_1=\frac{9}{10}\) و \(r=\) است.

  1. با تعیین مقدار قدر نسبت و سپس یافتن جمع این سری هندسیِ بی نهایت، پوستر تریستان را کامل کنید.
  2. فکر می کنید کدام دانش آموز به درستی پاسخ این سوال را داده است؟

پاسخ


  1. $$
    r=\frac{\frac{9}{100}}{\frac{9}{10}} = \frac{9}{100} \times \frac{10}{9} = \frac{1}{10}\\
    S_{\infty} = \frac{t_1}{1-r}\\
    S_{\infty} = \frac{\frac{9}{10}}{1-\frac{1}{10}} = \frac{\frac{9}{10}}{\frac{9}{10}} = 1
    $$
  2. کریستان پاسخ صحیح را داده است: \(0.999...=1\)



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.