خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تمرین 12: آزمون بخش 1، پاسخ کتبی
پیاده رویِ اِم اِس، یک کمک کنندۀ ارزشمند به جامعۀ جمع آوری کمک های مالی برای بیماری ام اس می باشد تا از تحقیقات آنها حمایت کند. یکی از اشخاصی که در این پیاده روی شرکت می کند برای اولین کیلومتر طی شده \($100\) بعلاوۀ \($5\) حمایت مالی جمع می کند، برای کیلومتر دوم \($10\)، و برای کیلومتر سوم \($15\)، و به همین ترتیب جمع آوری حمایت های مالی را ادامه می دهد. این شخص برای اینکه \($150\) کمک مالی جمع آوری کند، چند کیلومتر باید پیاده روی کند؟
ابتدا \($100\) اول را موقتاً نادیده می گیریم تا بتوانیم با بقیۀ مقادیر یک دنبالۀ حسابی بسازیم: \(5,10,15,...\)
در این دنبالۀ حسابی قدر نسبت ما \(5\) می باشد، از آنجا که مسأله از ما می خواهد تعداد کیلومترها زمانی که مجموع کمک ها به \($150\) می رسد را محاسبه کنیم، و با در نظر گرفتن آن \($100\) اول، در این دنبالۀ حسابی ما به دنبال مجموع \($50\) خواهیم بود.
$$
t_1=5\\
S_n = 50\\
d=5\\
S_n=\frac{n}{2}\biggl[ 2t_1 + (n-1)d \biggr]\\
50 = \frac{n}{2} \biggl[ 2(5) + (n-1)(5) \biggr]\\
50 = \frac{n}{2} (10+5n-5)\\
50 = \frac{n}{2} (5n+5)\\
50 \cdot 2 = n (5n+5)\\
100 = 5n^2 + 5n\\
5n^2 + 5n - 100 = 0
$$
همانطور که مشاهده کردید به یک معادلۀ درجه دوم رسیدیم. این معادلۀ درجه دوم را با فرمول معادلۀ درجه دوم یا سایر روش های حل کردن معادلات درجه دوم، حل می کنیم تا به پاسخ های آن یعنی \(n=4\) یا \(n=-5\) برسیم. از آنجا که مقدار \(n\) نمی تواند منفی باشد، پاسخ \(n=4\) درست می باشد.
پاسخ
ابتدا \($100\) اول را موقتاً نادیده می گیریم تا بتوانیم با بقیۀ مقادیر یک دنبالۀ حسابی بسازیم: \(5,10,15,...\)
در این دنبالۀ حسابی قدر نسبت ما \(5\) می باشد، از آنجا که مسأله از ما می خواهد تعداد کیلومترها زمانی که مجموع کمک ها به \($150\) می رسد را محاسبه کنیم، و با در نظر گرفتن آن \($100\) اول، در این دنبالۀ حسابی ما به دنبال مجموع \($50\) خواهیم بود.
$$
t_1=5\\
S_n = 50\\
d=5\\
S_n=\frac{n}{2}\biggl[ 2t_1 + (n-1)d \biggr]\\
50 = \frac{n}{2} \biggl[ 2(5) + (n-1)(5) \biggr]\\
50 = \frac{n}{2} (10+5n-5)\\
50 = \frac{n}{2} (5n+5)\\
50 \cdot 2 = n (5n+5)\\
100 = 5n^2 + 5n\\
5n^2 + 5n - 100 = 0
$$
همانطور که مشاهده کردید به یک معادلۀ درجه دوم رسیدیم. این معادلۀ درجه دوم را با فرمول معادلۀ درجه دوم یا سایر روش های حل کردن معادلات درجه دوم، حل می کنیم تا به پاسخ های آن یعنی \(n=4\) یا \(n=-5\) برسیم. از آنجا که مقدار \(n\) نمی تواند منفی باشد، پاسخ \(n=4\) درست می باشد.
یادداشت مترجم: از آنجا که فصل بعد به طور کامل به معادلات درجه دوم و روش های مختلف حل آن می پردازد در اینجا زیاد روی آن تاکید نکرده ایم و سریع از چگونگی حل آن عبور نموده ایم.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: