خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 7 . شستشوی مغزی و شریک خواب (1)

ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 7 . شستشوی مغزی و شریک خواب (1)
نویسنده : امیر انصاری
چطور یا چرا اولین سیگار را می کشیم؟ برای اینکه بتوانید به طور کامل این موضوع را درک کنید، نیاز دارید تا اثر قدرتمند ضمیر ناخودآگاه را بررسی کنید. من ضمیر ناخودآگاه را "شریک خواب" می نامم.

نرم افزار سامانه مودیان راهکار



همۀ ما تمایل داریم اینطور فکر کنیم که انسانهای باهوش و غالبی هستیم که در طول زندگی مان مسیرها را انتخاب می کنیم. در واقع، 99 درصد از ساختار ما قبلاً توسط قالب هایی ساخته شده است. ما محصولی از اجتماعی هستیم که در آن پرورش یافته ایم، نوع لباسهایی که می پوشیم، خانه هایی که در آن زندگی می کنیم، الگوهای اساسی زندگی ما، حتی آن چیزهایی که تصور می کنیم ما را از دیگران متفاوت می سازد، برای مثال عضو حزب سیاسی کارگر یا عضو حزب محافظه کار بودن ما. اینکه طرفداران حزب سیاسی کارگر از طبقه کارگران هستند و طرفداران حزب محافظه کار از طبقات متوسط و بالای جامعه هستند، تصادفی نیست. ضمیر ناخودآگاه ما نفوذ بسیار قدرتمندی در زندگی ما دارد، و حتی در فریفتن میلیونها نفر که یک موضوعی را به عنوان واقعیت بپذیرند، تاثیر می گذارد. قبل از اینکه کریستف کلمب (Christopher Columbus) با کشتی کرۀ زمین را دور بزند، اکثریت مردم اعتقاد داشتند که کرۀ زمین مسطح است. امروز همۀ ما می دانیم که کرۀ زمین گرد است. اگر من دهها کتاب بنویسیم و هزارات استدلال کنم و سعی کنم شما را متقاعد کنم که کرۀ زمین مسطح است، قادر به متقاعد کردن شما نخواهم بود، اما چند نفر از ما به فضا رفته ایم تا بتوانیم خودمان ببینیم که کرۀ زمین مثل یک توپ است؟ حتی اگر شما با کشتی کل کرۀ زمین را دور بزنید، چطور می توانید بفهمید که روی یک کره چرخیده اید، ممکن است در یک سطح صاف یک دور خیلی بزرگ زده باشید؟

بنگاه های تبلیغاتی، به خوبی قدرت پیشنهاد دادن به ضمیر ناخودآگاه را می دانند، از این رو، پوسترهای بزرگی از مردانی خوشتیپ و موفق که سیگار بر لب دارند در هر مجله ای یافت می شود. شما شاید فکر کنید که تبلیغ دهندگان پولشان را هدر می دهند؟ و آن تبلیغات شما را ترغیب به خرید سیگار نمی کنند. شما اشتباه می کنید! خودتان آن را امتحان کنید! دفعۀ بعد که در یک روز سرد، با دوستی به رستوران یا بار رفتید و شریک شما به جای اینکه به شما بگوید کنیاک یا هر نوشیدنی دیگر، از شما سوال کند که چه نوشیدنی را میل دارید؟ شما در پاسخ با صدای گیرا بگویید "می دونی امروز میخواهم از چی لذت ببرم؟ از اون کنیاک حیرت آور و عالی." بعد خودتان متوجه خواهید شد که حتی کسانی که کنیاک دوست ندارند هم ممکن است به شما ملحق بشوند.

از سالهای اولیه جوانی ما ضمیر ناخودآگاه ما با اطلاعاتی بمباران می شود که به ما می گوید سیگار به ما آرامش، اعتماد به نفس و شجاعت می دهد و با ارزش ترین چیز روی این کرۀ زمین سیگار است. آیا فکر می کنید اغراق می کنم؟ وقتی فیلم یا کارتونی را می بینید که در آن قرار است شخصی اعدام بشود، آخرین درخواست آن اعدامی چیست؟ درست حدس زدید، یک سیگار. تاثیر این صحنه در ذهن آگاه ما درج نمی شود بلکه در ضمیر ناخودآگاه (شریک خواب) ما ثبت می شود. آنچه این پیام به ما می گوید اینست: "باارزش ترین چیز روی این کرۀ زمین، آخرین فکر و عمل من قبل از مرگ، کشیدن یک نخ سیگار است". در هر فیلم جنگی به فرد مجروح یک سیگار داده می شود.

شاید فکر کنید که امروزه دیگر همه چیز تغییر کرده است؟ نه، کودکان ما هم با تابلوهای بزرگ تبلیغاتی و مجله ها بمباران می شوند. ظاهراً امروزه تبلیغات سیگار در تلویزیون ممنوع است، اما در طول ساعتهای پربازدید برنامه هایی مثل بازی اسنوکر، و پرتاب کنندگان دارت، شما به صورت مداوم شاهد هستید که بازیکنان مطرح این رشته ها مداوماً مشغول سیگار دود کردن هستند تا تمرکز بگیرند. اسپانسر این برنامه ها معمولاً کمپانی های بزرگ دخانیات هستند. در بسیاری از برنامه های سک... این رویه مداوماً وجود دارد. مفاهیم کاملاً واضح است. تمامی این نوع تبلیغات برای اثر گذاری روی ضمیر ناخودآگاه ما هستند.

درست است که کمپین های تبلیغاتی دیگری هم از سمت دیگر وجود دارند. ترس از سرطان، پاهایی که قطع می شوند، و ... اما این کمپین ها به هیچ وجه منجر نمی شوند تا مردم سیگار کشیدن را ترک کنند. منطقاً باید این نوع تبلیغات منجر به ترک کردن سیگار شوند، اما حقیقت اینست که منجر نمی شود. این تبلیغات حتی باعث نشده است که جوانها از شروع مصرف سیگار برای اولین بار خودداری کنند. در طول تمام سالهایی که سیگار می کشیدم، بخوبی ارتباط بین سیگار و سرطان ریه را می دانستم، حقیقت تلخ اینست که حتی کوچکترین تاثیری روی من و هزاران نفر مثل من نداشتند. تمامی کمپین های ضد سیگار اینچنینی فقط به افزایش سردرگمی مردم کمک می کند. حتی قوانینی که برای چسباندن خطرات سیگار بر روی آن جعبه های زیبا و براق وجود دارد، چسباندن آن هشدارهای تهدید به مرگ هم کوچکترین تاثیری در عزم سیگاری ها برای خرید آن بسته های درخشان و براق ندارد. براستی کدام سیگاری به این هشدارها اهمیتی می دهد؟

ادامه فصل 7 در بخش بعدی ...


قبلی : ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 6 . اعتیاد به نیکوتین (7)

بعدی : ترجمۀ کتاب روش ساده ترک سیگار نوشتۀ آلن کار : فصل 7 . شستشوی مغزی و شریک خواب (2)

نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.