خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را
تمرین 9: توابع درجه دوم در شکل استاندارد، تمرین
این تابع را در نظر بگیرید: \(f(x)=-16x^2+64x+4\)
-
دامنه و برد این تابع را تعیین کنید.
-
فرض کنید این تابع نشان دهندۀ ارتفاع یک توپ فوتبال شوت شده در هوا در واحد فوت به عنوان تابعی از زمان در واحد ثانیه می باشد. در این وضعیت دامنه و برد این تابع چه می باشند؟
-
توضیح دهید که چرا در بخش \(\text{a}\) و \(\text{b}\) دامنه و برد متفاوت می باشند.
پاسخ
-
دامنۀ این تابع برابر با \(\{x| x \in R \}\) می باشد.
برای تعیین برد تابع ابتدا مختصات رأس را می یابیم. مقادیر \(a=-16\) و \(b=64\) را در \(x=\frac{-b}{2a}\) جایگزین می کنیم تا مختصات \(x\) از رأس را پیدا کنیم.
$$
x=\frac{-\color{red}{64}}{2(\color{red}{-16})}\\
x=2
$$
مقدار \(x=2\) را در تابع جایگذاری کنید تا مختصات \(y\) رأس را نیز بیابید.
$$
f(\color{red}{2})=-16(\color{red}{2})^2+64(\color{red}{2})+4\\
f(2)=68
$$
رأس در \((2,68)\) قرار دارد.
از آنجا که \(a \lt 0\)، این سهمی رو به پایین باز می شود و دارای یک مقدار ماکزیمم می باشد. بنابراین برد این تابع برابر با \(\{ y| y \le 68, y \in R \}\) می باشد.
-
اگر این تابع نشان دهندۀ ارتفاع یک توپ فوتبال به شکل تابعی از زمان باشد، هیچکدام از مقادیر ارتفاع و زمان نمی توانند منفی باشند. با استفاده از یک ماشین حساب نموداری، نمودار این تابع را ترسیم می کنیم.
در این حالت، دامنۀ این تابع برابر با \(\{x| 0 \le x \le 4.06, x \in R \}\) و برد آن برابر با \(\{ y| 0 \le y \le 68, y \in R \}\) می باشد.
-
دلیل اینکه دامنه و برد در بخش های \(\text{a}\) و \(\text{b}\) با یکدیگر متفاوتند اینست که یکی از این حالت ها نشان دهندۀ موردی عمومی و کلی است و دیگری سناریویی از زندگی واقعی است که در آن محدودیت هایی بر روی مقادیر متغیرها وجود دارند.
لیست دوره های آموزش ریاضی در سایت خوش آموز
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
- دوره آموزشی رایگان ریاضی پایه و پیش جبر
- تمرینات دوره آموزشی ریاضی پایه و پیش جبر
- دوره آموزشی رایگان جبر 1
- دوره آموزشی رایگان جبر 2
- دوره آموزشی رایگان هندسه
- دوره آموزشی رایگان مثلثات
- دوره آموزشی رایگان پیش حسابان 1
- دوره آموزشی رایگان حسابان 1
- آموزش رایگان حسابان پیشرفته
برای مشاهدۀ همۀ دوره های ریاضی اینجا کلیک کنید.
نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)
دیدگاه خود را ثبت کنید: