خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را


تمرین 2، راهبرد الگوسازی، فصل 1، ریاضی هفتم

تمرین 2، راهبرد الگوسازی، فصل 1، ریاضی هفتم
نویسنده : امیر انصاری
با انگشتان یک دست به \(5\) صورت می توان عدد \(1\) را نشان داد. به چند صورت می توان عدد \(2\) را نشان داد؟

نرم افزار سامانه مودیان راهکار



تمرین 2، راهبرد الگوسازی، فصل 1، ریاضی هفتم

پاسخ


برای اینکه بتوانیم این مسأله را حل کنیم انگشتان دست را به شکل زیر (یا هر شکل دلخواه دیگر) شماره گذاری می کنیم:
تمرین 2، راهبرد الگوسازی، فصل 1، ریاضی هفتم
حالا به کمک شمارۀ هر انگشت (که در واقع نام آن انگشت محسوب می شود)، حالات ممکن نمایش عدد \(2\) را لیست می کنیم.
از انگشت \(1\) آغاز می کنیم و ترکیب آن با سایر انگشتان را لیست می کنیم:
$$
1 , 2\\
1 , 3\\
1 , 4\\
1,5
$$
تا اینجا \(4\) حالت شدند. به سراغ انگشت \(2\) می رویم، دقت کنید که مواردی که در لیست قبلی هستند و تکراری می باشند را دوباره نیاورید:
$$
2,3\\
2,4\\
2,5
$$
در اینجا هم \(3\) حالت داشتیم. به سراغ انگشت \(3\) می رویم:
$$
3,4\\
3,5
$$
در اینجا \(2\) حالت داشتیم. به سراغ انگشت \(4\) می رویم:
$$
4,5
$$
در اینجا \(1\) حالت داشتیم. انگشت \(5\) هیچ حالتی ندارد که در لیست های قبلی نیامده باشد. هم اکنون کل حالت های پیش آمده را با هم جمع می زنیم:
$$
4+3+2+1=10
$$
به \(10\) صورت مختلف می توانیم عدد \(2\) را با انگشتان یک دست نشان دهیم.



نمایش دیدگاه ها (0 دیدگاه)

دیدگاه خود را ثبت کنید:

انتخاب تصویر ویرایش حذف
توجه! حداکثر حجم مجاز برای تصویر 500 کیلوبایت می باشد.